AUTOPRŮMYSL V ČESKU

V Česku se nevyrobilo 240 tisíc aut. Jedni na ně čekají měsíce, druzí se bojí kupovat

AUTOPRŮMYSL V ČESKU
V Česku se nevyrobilo 240 tisíc aut. Jedni na ně čekají měsíce, druzí se bojí kupovat

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Koronavirová nákaza na určitý čas prakticky zastavila výrobu automobilů po celém světě. A třebaže se automobilky z uplynulých měsíců pomalu zotavují, čísla za první pololetí letošního roku příznivá zatím rozhodně nejsou. Výroba aut v České republice v prvních šesti měsících v zásadě stagnovala, když se podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) oproti předpokladům nevyrobilo více než 240 tisíc vozidel. Na vině jsou jednak zpožděné dodávky, jednak chybějící personál. Celé to má zajímavý důsledek – jedné části zákazníků se v nejisté době do nákupu nového vozu příliš nechce, zatímco ti druzí na své auto čekají dlouhé měsíce.

Podle Bohuslava Čížka, ředitele Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR, zasáhla pandemie téměř celý výrobní řetězec. „Řada firem například čelila výpadku práce zahraničních pracovníků, tzv. pendlerů, kteří se nemohli dostat do práce. Mnoho zaměstnanců zůstalo doma s dětmi na ošetřovném kvůli uzavření škol. Někteří zaměstnanci museli být v karanténě. Opatření proti šíření koronaviru zasáhla také logistiku. Od počátku docházelo ke zpoždění některých subdodávek ze zahraničí, některé výroby také musely dočasně přerušit produkci. V takové situaci se mohly zpožďovat proti plánu jak výroba, tak dodávky,“ sdělil Čížek deníku Echo24.

Že zákazníci čekají na dodávky aut déle, potvrzuje redakční anketa. Několik respondentů potvrdilo, že se dodávky objednaných aut protáhly o několik měsíců. Jde o objednávky u výrobců jako Volkswagen nebo Volvo.

Čížek současně ale dodává, že většina restriktivních opatření už padla a nyní se automobilky spíše potýkají s nižší poptávkou především na zahraničních trzích. Jednotlivci i firmy totiž nejsou v krizi ochotni investovat do nového vozu. To potvrzuje i mluvčí AutoSAP Vojtěch Severýn. „Automobilový průmysl se dnes potýká především s výrazným poklesem poptávky po nových vozidlech, výrobní firmy tak mají zcela opačné starosti. Podpora odvětví na evropské ale i národní úrovni by výrazně pomohla nastartovat poptávku, naplnit výrobní kapacity a celé odvětví tím tak znovu rozhýbat,“ řekl redakci.

Vidět je to u tuzemské jedničky Škoda Auto, které se za uplynulé pololetí prodej v zemích Evropské unie snížil o 28,8 procenta na 243 020 vozidel. Odbyt se pak meziročně v prvním půlroce propadl o 31,3 procenta.

Podle údajů AutoSAP se není čemu divit. „Doba odstávek byla s postupující se pandemií ve světě různá, evropské nebo čínské závody byly v průběhu jara uzavřeny v průměru okolo 6 týdnů a například americké automobilky nevyráběly 10 až 11 týdnů. Některé evropské automobilky se částečně rozjely už ve druhé polovině dubna, některé ale až třeba o měsíc později. Jen v České republice se v prvním půlroce nevyrobilo oproti předpokladům více než 240 tisíc vozidel, uzavřela se dealerství a nefungovaly ani úřady, takže nebylo možné auta registrovat,“ vyjmenovává Severýn.

Červen byl zlomový

Automobilky se nicméně v posledních týdnech začaly z nejhoršího dostávat. Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v červnu sice meziročně snížil o 22,3 procenta, je to ale zlepšení proti květnu, kdy propad činil 52,3 procenta. V České republice pokles činil 5,2 procenta, což je třetí nejlepší výsledek ze všech zemí EU.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa byl červnový výsledek mírně lepší, než se očekávalo, výhled na celý letošní rok je ale stále nejistý. Pokles může být v rozmezí 15 až 25 procent. „Rozhodne září a říjen, podle vývoje nákazy, státních intervencí, plynulosti výroby a hlavně celkového optimismu firem a domácností,“ dodal.

Zlepšení hlásí i české automobilky, kupříkladu právě Škoda už disponuje více než 90procentní výrobní kapacitou. „V prvním týdnu po znovuobnovení provozu vyrobila automobilka na 4000 vozů, nyní vyrábí téměř 3300 vozů denně, přičemž závod Kvasiny se na tomto výkonu podílí zhruba 1200 vozy za den. Od června jsme schopni pokrýt 100 procent výroby, skutečný výkon však závisí a bude záviset na poptávce,“ uvedla pro Echo24 mluvčí společnosti Simona Havlíková. V červnu se také zpomalil propad odbytu Škody Auto. Ten se meziročně snížil pouze o 16 procent na 94 600 vozů po květnovém propadu o více než 45 procent.

Chybí i ojetiny

Hůře na tom je mimo jiné i trh s ojetými vozy. Počet nabízených ojetin v inzerátech a autobazarech se v červnu totiž proti předchozímu měsíci snížil o 2,6 procenta na 106 200 vozů.

Podle údajů Svazu obchodu a cestovního ruchu na trhu chybí za poslední tři měsíce téměř 20 000 aut z dovozu v porovnání s loňským rokem. Z velké části jde o zánovní ojetiny, které by mohly doplnit díru na českém trhu, kterou způsobil i výpadek ve výrobě nových aut. Mezi březnem a květnem se podle společnosti Cebia meziročně dovezlo o 40 procent aut méně. V červnu byl import nejnižší za posledních pět let. Prodej nových aut ve stejném období klesl o 45 procent. Nedostatek vozidel na trhu podle Cebie způsobí zdražení těch, které jsou v nabídce. Zároveň budou ubývat vozy v nejžádanější kategorii mezi 150 000 a 200 000 korun.

„Vládní opatření proti šíření koronaviru výrazně narušila chod české ekonomiky a zavření provozoven na dlouhé měsíce bylo a bude pro většinu živností likvidační. Trh ojetých automobilů byl také výrazně poznamenán a dlouhodobě se budeme potýkat s nedostatkem automobilů. Na trhu chybí obzvláště mladší ojetiny. Velký vliv na to má i nárůst počtu zastaralých aut z dovozu,“ uvedla generální ředitelka skupiny AURES Holdings vlastnící AAA Auto Karolína Topolová.

 

, jhr

18. července 2020