Hoteliéři zoufale vyhlíží asijské turisty. Z cestovního ruchu zbyly jen trosky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Přestože období největší koronavirové paniky odeznělo již před několika měsíci, pražské ulice nadále zejí prázdnotou. Z hlavního města naprosto vymizeli asijští turisté, kteří přitom utráceli nejvíce peněz. Nedaří se lákat ani Čechy, kteří podle agentury CzechTourism preferují raději Moravu, jižní Čechy anebo horské oblasti. Do Prahy se sice pomalu vrací turisté z Německa či z Rakouska, ale ti zase příliš nevyužívají hotelové kapacity.
V Praze se kvůli koronavirové krizi drasticky propadl počet turistů. Ve druhém čtvrtletí se v hotelech, penzionech a kempech v hlavním městě ubytovalo jen 138 187 lidí, což je o 93,6 procenta méně než před rokem. Kvůli uzavřeným hranicím a omezení cestování nepřijeli hlavně zahraniční návštěvníci, kteří dříve tvořili většinu hostů pražských ubytovacích zařízení. Počet nocí, které v české metropoli lidé strávili, klesl meziročně o 94,9 procenta na 255 652. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
V hlavním městě ohroženo až 36 tisíc pracovních míst. V Praze činil červnový propad spotřeby cestovního ruchu 45 %. „Naprosto vymizeli turisté z Asie, neboť téměř neexistuje letecké spojení. To je samozřejmě velká rána zejména pro Prahu a Český Krumlov, protože turisté z Číny a Korey patří mezi ty, kteří utrácejí nejvíce ze všech,“ sdělil pro Echo24 Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Z cestovního ruchu zbyly jen trosky, říkají ekonomové. „Cestovní ruch v České republice byl ve druhém čtvrtletí letošního roku knokautován a zbyly z něj jen trosky. Ubytovací zařízení fungovala v podstatě jen pro domácí klientelu a cizince z okolních států. Lidé mimo Evropu k nám prakticky úplně přestali jezdit,“ uvedl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Pomalu se vrací turisté z Německa a Rakouska, kteří mohou do ČR dojet pohodlně autem nebo vlakem, i tak je jich tady maximálně třetina obvyklého množství. „Tím, jak roste počet nakažených v ČR a vláda nezvládá komunikaci kolem celé situace, objevují se varování proti cestám do ČR. Pokud nás některý ze sousedů zařadí mezi ‚oranžové‘ země, turisté ze zahraničí v podstatě zmizí a bude to další rána pro cestovní ruch,“ varuje Prouza.
Podle údajů Českého statistického úřadu pocítilo negativní dopady krize 63 procent podnikatelů. Největší dopady byly evidovány v odvětví ubytování, stravování a pohostinství, kde pouhá 2 procenta podnikatelů nepociťuje újmu. „Je nepochybné, že v České republice chybí zahraniční poptávka, která byla spojena s turistickým ruchem. V tuto chvíli jsou dostupná data za 1. čtvrtletí 2020, které bylo poznamenáno restriktivními opatřeními jen ve svém závěru. Přesto byl evidován pokles hostů v rámci České republiky o 22,2 procenta proti 1. čtvrtletí 2019. U hostů z ciziny byl dokonce evidován pokles o 26,1 procenta, u českých hostů byl výpadek mírnější,“ upozornil pro Echo24 Křeček.
Hoteliéři snížili ceny, přesto o ně není zájem
Praha sice spustila kampaň na přilákání českých turistů, ale ukazuje se, že naplněnosti hotelů to nepomáhá. „V Praze je zavřena zhruba třetina hotelové kapacity a ani Češi – kterých je letos v Praze díky podpoře magistrátu výrazně více než v minulých letech – to bohužel nevytrhnou. Většina hoteliérů pro ně výrazně snížila ceny a snaží se, aby vydělala alespoň tolik, aby mohla udržet své zaměstnance,“ vysvětlil Prouza.
„Mění se také požadavky turistů – mnohem více řeší otázky hygieny, roste zájem o ubytování v soukromí. Nejde přitom zdaleka jen o Airbnb, například řetězec Marriott ve své aktuální kampani propaguje pobyt v Praze v luxusních bytech, které zde Marriott vlastní,“ dodal.
Výrazný úbytek turistů se však projevuje také v dalších odvětvích cestovního ruchu. Ředitel společnosti Presidential Cruises, lodní kapitán Štěpán Rusňák nedávno v rozhovoru pro Echo24 upozornil, že také on přišel o více než 90 % zákazníků. „Bylo to zhruba o nějakých 90 až 95 procent. Já se ale na každou takovou situaci snažím pohlížet nejen jako na krizi, ale také jako na příležitost. Je pravda, že klesl počet zahraničních návštěvníků Prahy, ale na druhou stranu to je zcela ideální příležitost znovu představit Prahu a Vltavu návštěvníkům z České republiky a hlavně Pražanům samotným,“ řekl Rusňák.