„Co když Rusko ani Ukrajina nemůže vyhrát?“ Německý profesor považuje Rusko za „třetí Řím“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pokud je Evropa konfrontována s jasnou situací, tak si dokáže poradit, shoduje se německý právník a spisovatel Bernhard Schlink s českým velvyslancem v Berlíně, básníkem a překladatelem Tomášem Kafkou. „Musíme udělat všechno pro to, abychom si mohli dovolit ignorovat Rusko, stejně jako to Rusko dělalo vůči nám,“ dodává Kafka v rozhovoru pro NN Magazine u příležitosti představení divadelní hry Mitteleuropa, kterou společně napsali a kde reflektují historii a význam Střední Evropy. „Rusko se považuje za cosi výjimečného, za jakýsi třetí Řím, za strážce křesťanského dědictví, jež Západ zradil,“ domnívá se Schlink.
Na otázku, jestli Evropa ustojí následky energetické a ekonomické krize a rusko-ukrajinského konfliktu, mají Kafka se Schlinkem jasný názor. „Když je Evropa konfrontována s jasnou situací, dokáže si s ní poradit,“ říká Schlink. „Rusko napadlo Ukrajinu, porušilo základy a principy mezinárodní politiky, Ukrajina potřebuje a zaslouží si naši podporu. Jaká bude situace v budoucnu, ale není jasné,“ dodává německý profesor historie práva na Humboldtově univerzitě.
„Evropa odolá pokušení uzavřít pakt s ďáblem, pokud jde o vlastní hodnoty a životní styl, a hrdě prohlásí: Ne, nemůžeme jinak. Abychom však mohli tento postoj nejen deklarovat, ale také věrohodně uplatňovat, musíme ve vztahu k Rusku přijmout anglický název: Už žádný hodný pán! Ta jiná kombinace obou titulů by byla katastrofální,“ říká Kafka s odkazem na německý snímek z 90. let Wir können auch anders, který měl anglický titulek No More Mr. Nice Guy.
Podle Kafky musíme udělat vše pro to, abychom si v budoucnu mohli dovolit ignorovat Rusko a jeho zájmy, stejně jako to Rusko dlouho dělalo vůči nám. „Poznámka o imperialistických touhách Ruska a Sovětského svazu je případná. Na počátku této války byla stará ruská politika či spíše reflexivní metoda řešení vlastních problémů na úkor jiných,“ podotýká Kafka s tím, že Rusko vždy dávalo přednost vítězství a nadvládě před budováním.
Vůdci Ruska vždy horlivě mluvili o míru, ale často měli na mysli svůj klid, kterého dosáhnou díky porážce někoho jiného, vysvětluje český velvyslanec v Německu. „Rusko nemělo a nemá jen jednu duši. Vždy existovalo Rusko, které se obracelo k Evropě a které se od ní odvracelo, které se považovalo za národ mezi národy a které se považovalo za cosi výjimečného, za jakýsi třetí Řím, za strážce křesťanského dědictví, jež Západ zradil,“ doplňuje Schlink, který také působí jako soudce ústavního soudu spolkové republiky Severní Porýní-Vestfálsko.
Měli bychom zůstat otevřeni k možnosti, že se Rusko opět obrátí zpět k Evropě, říká Schlink. „Rusko nám má co dát, stejně jako my jemu. Zároveň se musíme rozhodně postavit imperialistickým nárokům, které si činí. Trik spočívá v tom, být stejnou měrou odhodlaní jako otevření,“ říká Schlink pro NN Magazine s tím, že si koncem konfliktu není vůbec jistý. „Co když Rusko ani Ukrajina nemohou vyhrát? Ale co když obě země trvají na vítězství jako na cíli války? Pokud zabíjení a umírání bude dál pokračovat? Jak se vypořádat s tímto, to Evropa zatím neví,“ domnívá se Schlink, který na sebe upozornil úspěšným románem Předčítač.
Právě díky románu Předčítač se Schlink potkal s Kafkou, který německý román přeložil do češtiny. Oba muže pojí 25 let přátelství a společného zájmu o česko-německou historii a vztahy. Aktuálně představili společnou divadelní hru Mitteleuropa, kde se zabývají celospolečenským a politickým významem Střední Evropy.
Podle Schlinka se Střední Evropa stala tématem v 80. letech 20. století, kdy kontrast mezi Východem a Západem začal ztrácet na ostrosti. „To vybízelo k zamyšlení nad tím, zda země na okraji Východu i Západu nemají identitu, díky níž se nezařazují ani na Východ, ani na Západ. Střední Evropa jako vlastní politický terén, jako centrum a prostředník Evropy na Východě i na Západě,“ přibližuje Schlink děj nové divadelní hry.