Nová pravidla pro auta. EU zavádí povinné omezovače rychlosti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropská Unie zavedla povinné omezovače rychlosti u všech nově vyráběných automobilů. Činí tak ve snaze zabránit řidičům porušovat předpisy a ohrožovat sebe i ostatní. Nová pravidla vstoupila v platnost v neděli. Technologie inteligentního asistenta rychlosti (ISA) využívá k rozpoznání rychlostních značek videokameru a údaje o rychlostních limitech propojené s GPS k tomu, aby řidiče informovala o aktuálním rychlostním limitu a varovala je, pokud jej překračují. Informuje server TechSpot.
Zatímco řidiči mohou při aktivovaném systému ISA zrychlovat a brzdit jako obvykle, omezovač vysílá hmatová, zvuková či vizuální varování, pokud překročí rychlostní limit. Přestane je vysílat až ve chvíli, kdy řidiči zpomalí.
Mnoho nových vozů je již technologií ISA vybaveno, lze ji však snadno zrušit. Nová pravidla zajišťují, že vozy budou vybaveny technologií ISA, která však nepůjde trvale vypnout. Pokaždé se totiž znovu spustí při každém nastartování motoru.
Společnost Autotrader upozorňuje, že mnoho výrobců automobilů, včetně Citroenu, Fordu, Hondy, Jaguaru, Peugeotu, Renaultu a Volva, již ISA do některých vozů montuje při výrobě. Skupina Renault šla ještě o krok dál a omezila maximální rychlost všech svých nových vozů na 180 kilometrů za hodinu.
Někteří řidiči tvrdí, že varovné signály, které dostávají od systémů ISA, mohou být při řízení obtěžující nebo dokonce rozptylující. Výrobci mají na výběr ze čtyř různých způsobů upozornění. Mezi nimi je pedál akcelerátoru, který tlačí zpět proti noze řidiče, a automatické snížení hnací síly. Dalšími jsou vizuální a zvukové signály, které po čase vyprší. Nakonec ještě vizuální signál, který vede k vibracím pedálu, pokud je ignorován.
Kromě omezovače rychlosti jsou podle nových pravidel povinné i další bezpečnostní prvky vozidla, včetně automatického udržování v jízdním pruhu a autonomního nouzového brzdění.
Tyto předpisy jsou prosazovány nejen jako způsob, jak zvýšit bezpečnost, podpořit lepší řízení a pomoci lidem vyhnout se pokutám za překročení rychlosti, ale také jako metoda ekonomičtější jízdy s nižší spotřebou paliva. Zda to tak řidiči vnímají, je sporné.