KOMENTÁŘ Mariana Kechlibara

Hra o damašský trůn

KOMENTÁŘ Mariana Kechlibara
Hra o damašský trůn

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Sovětský svaz si – se souhlasem tehdy velmi čerstvého prezidenta Háfize Asada – začal budovat základnu v syrském Tartúsu roku 1971. Po velké roztržce s Egypťany roku 1977 sem pak přesunul těžiště svých operací na Blízkém východě. Ruská vojenská přítomnost v Sýrii má tedy zhruba padesátiletou tradici, je spojena s vládnoucí rodinou Asadů a momentálně je docela dobře možné, že společně s rodem Asadů také skončila. Vítězové občanské války mají pramálo důvodů si tam Rusy ponechávat a ani Erdoganovi, politickému vítězi této vleklé krize, se ruská přítomnost v tureckém „blízkém zahraničí“ nikterak nehodí. Vůbec, tuhle hru na blízké zahraničí a vlivové zóny může hrát kdekdo, včetně zemí, u kterých jsme na to až dosud nebyli zvyklí.

V Erdoganově vítězství ovšem vězí jeden háček, který to vítězství činí nekompletním až neuspokojivým. Turecká ekonomika, lomcovaná vysokou inflací a nízkými schopnostmi Erdoganových poskoků a příbuzných, nasazených do důležitých funkcí, není ani náhodou ve stavu, kdy by mohla pokrýt nějakou významnou část poválečné rekonstrukce Sýrie. Turecké firmy budou jistě schopny k celkovému rekonstrukčnímu úsilí nějak přispět, ale zaplatit to bude muset někdo jiný. Což vzhledem k regionálním specifikám znamená jen dvě možnosti, dva soupeřící bloky: západní země v podobě EU a Spojených států, nebo arabské ropné emiráty z nedalekého Perského zálivu. Z pohledu obou těchto bloků je Sýrie jejich „nárazníkovým pásmem“ a oba budou chtít za svoji pomoc nějaké ústupky.

Je víceméně jisté, že nový syrský stát nebude sekulárního charakteru. Arabský sekularismus má jednu zásadní slabinu v podobě nedostatku sekulárních Arabů, a i když se to časem může změnit (skrze internet pronikají do dříve značně uzavřeného islámského světa všelijaké ďaurské myšlenky, nejen ze Západu, ale i z Indie a Číny), toto je proces srovnatelný s táním ledovců a počítá se na dlouhá desetiletí. Jak moc ale bude nová Sýrie státem náboženského charakteru, ještě není jisté – a západní společenství by se mělo snažit o to, aby ten náboženský charakter byl spíš míň výrazný a aby různorodá země aspoň částečně decentralizovala svoji vnitřní správu. Jinak se etnicko-náboženské konflikty budou vracet na scénu s neúprosnou pravidelností.

Je až s podivem, jak rychle nám Sýrie zase zmizela z obrazovek. Přitom nejde o nic méně než o to, jak to tam bude vypadat příštího půl století, na tom docela záleží. Sýrie by, aspoň teoreticky, mohla mít konečně doválčeno – po třinácti letech bojů už musí většině zbylých obyvatel lézt další zabíjení krkem. Ale jisté to není a v nejbližších týdnech se ukáže, jak to bude doopravdy. Měli bychom tomu vývoji věnovat pozornost.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.