Po Volkswagenu další firma v problémech. Ford kvůli nezájmu o elektroauta zavádí kurzarbeit
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Automobilka Ford zavede od příštího týdne kurzarbeit v reakci na klesající poptávku po elektromobilech. Ve výrobním závodě v Kolíně nad Rýnem, kde se montují nová elektrická vozidla Ford Explorer a Capri, bude výroba po dobu tří týdnů přerušena.
Podle zdrojů blízkých společnosti bude výroba probíhat střídavě, kdy se jeden týden bude vyrábět a druhý týden bude provoz pozastaven, a to až do vánočních svátků. „Potvrzujeme, že Ford požádá Spolkovou agenturu práce o krátkodobou pracovní dobu kvůli rychlému zhoršení podmínek na trhu s elektrickými vozidly,“ uvedla mluvčí společnosti deníku Bild.
Mluvčí rovněž upozornila, že zájem o elektromobily, zejména v Německu, je výrazně nižší, než se očekávalo, což vyžaduje dočasné omezení výrobních objemů v kolínském centru pro výrobu elektromobilů. Plán na omezení produkce by měl pokračovat i v prvním čtvrtletí roku 2025.
Ford, který vsadil na elektromobilitu, do této transformace investoval přes 1,9 miliardy eur, rekvalifikoval více než 3000 zaměstnanců a přeměnil kolínský závod na nízkoemisní výrobní centrum pro elektromobily. Nálada spotřebitelů však zůstává slabá, což spolu s ukončením dotací na elektroauta na konci roku 2023 a pokračujícími diskusemi na evropské úrovni o zrušení zákazu spalovacích motorů představuje pro celé odvětví vážnou výzvu.
Automobilový průmysl má velké problémy. Klíčovým příkladem je Volkswagen, který se chystá provést tvrdá úsporná opatření, která zasáhnou i ty nejvěrnější zaměstnance, informuje deník Bild. V rámci oznámeného úsporného plánu hodlá největší evropská automobilka zrušit bonusy za dlouholetou věrnost firmě. Tato zpráva je obzvláště hořkou pilulkou pro více než 10 000 zaměstnanců, kteří byli blízko k dosažení těchto výhod.
Podle stávajícího tarifního ujednání měli pracovníci s 25 lety ve firmě obdržet jednorázový bonus ve výši 1,45 násobku měsíční mzdy. Za 35 let věrnosti pak zaměstnanci náleží 2,9 násobek měsíčního platu. Tisíce zaměstnanců byly již blízko k získání těchto prémií – podle údajů odborů mělo na konci března 2024 přibližně 6000 pracovníků jen několik měsíců do dosažení výročí, přičemž dalších více než 4000 lidí by se k tomuto milníku přiblížilo během následujících dvou let.
Volkswagen čelí slabým prodejním výsledkům a snaží se během probíhajících tarifních jednání prosadit snižování nákladů, což zahrnuje i snížení tarifních mezd o 10 %. K tomu společnost v září zrušila závazek zaměstnanecké jistoty, který platil přes třicet let. To znamená, že od poloviny roku 2025 by mohly být možné i výpovědi z ekonomických důvodů.
Propouštět chce také třeba německý výrobce automobilových součástek Schaeffler. Ve svých evropských závodech plánuje propustit asi 4700 zaměstnanců. Firma, která působí i v České republice, to uvedla začátkem listopadu. Propouštění se podle něj dotkne deseti továren v Německu a dalších pěti v Evropě. Firma zaměstnává po celém světě kolem 120.000 lidí. V České republice provozuje závody v Lanškrouně a ve Svitavách.
„Program je v aktuální situaci nezbytný, abychom z dlouhodobého hlediska zachovali konkurenceschopnost skupiny Schaeffler,“ uvedl šéf společnosti Klaus Rosenfeld. Firma, která sídlí v bavorském Herzogenaurachu, oznámení učinila měsíc po fúzi s firmou Vitesco Technologies, která rovněž působila v automobilovém průmyslu. Od roku 2029 chce firma ušetřit 290 milionů eur (7,3 miliardy Kč) ročně.
Naději automobilovému průmyslu zatím nedává ani budoucí Evropská komise. Navzdory tlaku části států a europoslanců totiž kandidát na eurokomisaře pro klima Wopke Hoekstra při tzv. grilování uvedl, že nepodporuje odložení či zrušení zákazu spalovacích motorů (více jsme psali zde). Automobilkám přitom hrozí velké pokuty za neplnění emisních cílů CO2.