STŘEDOEVROPSKÝ EXPRES

Velké plány na železnici. Nová trať mezi Prahou a Pobaltím má sloužit i k rychlému přesunu vojsk

STŘEDOEVROPSKÝ EXPRES
Velké plány na železnici. Nová trať mezi Prahou a Pobaltím má sloužit i k rychlému přesunu vojsk

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Polsko, Česko a Pobaltí buduje propojenou středoevropskou železniční síť, která zajistí společné jízdní řády a cestovní standardy napříč středem Evropy, ale také může fungovat jako důležitá bezpečnostní a vojenská dopravní tepna. Z Varšavy budou jezdit vlaky rychlostí 250 km/h do litevského Vilniusu, Prahy, Budapešti a možná i do Kyjeva. „Chtěli bychom vytvořit společnou nabídku pro Střední Evropu, zajistit společné jízdní řády a určitý standard cestování pro všechny. Také nesmíme zapomínat na bezpečnostní aspekt železnice, který je během probíhajícího konfliktu na Ukrajině čím dál důležitější, “ řekl šéf společnosti Central Transport Port (CTP) Mikolaj Wild v rozhovoru pro oborový server WNP. Vojenský význam železnice spočívá především v zásobování a dovážení pomoci, vojáků a armádního vybavení na frontu.

Polsko jedná s Českem o urychlení výstavby železničního úseku mezi Prahou a polskými hranicemi. „V horizontu až 10 let, plus minus dva roky, bychom se mohli po nové rychlodráze dostat přímo z Varšavy do Prahy,“ říká Wild s tím, že cílem projektu zůstává především železniční integrace střední Evropy. Trasa středoevropské železnice by měla propojit Varšavu, Prahu, Vilnius, Budapešť a možná také ukrajinský Lvov a Kyjev.

Součástí by měla být také společná nabídka pro nákladní dopravce a také otázka bezpečnosti. „Železniční síť a její význam je vzhledem k válce na Ukrajině zásadní a čím dál důležitější,“ poznamenal Wild s tím, že železniční projekt musí splňovat určité vojenské a bezpečnostní požadavky. „Cílem by mělo být, aby vlaky mohly v případě potřeby dorazit co nejrychleji s pomocí, zásobami, vojáky nebo vojenským vybavením,“ dodává Wild a upozorňuje na to, že vlaky na rychlodráze budou jezdit rychlostí kolem 250 km/h.

„Nezapomínejme na fakt, že železnice je nejefektivnějším prostředkem pro přepravu velkého množství osob a zboží,“ podotkl Wild.

Central Transport Port uzavřel trojstrannou dohodu s českou společností Správa železnic a baltským gigantem Rail Baltica (spojuje Lotyšsko, Estonsko, Litvu, Polsko a Finsko). Společnosti se dohodli na vzájemné spolupráci na výstavbě vysokorychlostní železniční sítě napříč Střední Evropou. „Tato dohoda posiluje, organizuje a formalizuje blízkou spolupráci mezi Polskem, Českem, Litvou, Lotyšskem a Estonskem, která trvá a ještě bude trvat několik let,“ dodal k tomu šéf CTP.

Podle Wilda není cílem projektu pouze propojení železničních tras a „míst na mapě“, ale také vytvoření společných a propojených jízdních řádů a zajištění jednotného standardu pro cestování. „Chceme vytvořit společnou nabídku, tedy stejný a společný zážitek pro všechny cestující, kteří budou využívat naši železniční síť pro středoevropský region,“ vysvětluje Wild s tím, že by se mělo jednat o jednotný a propojený vlakový systém.

O plánech na společnou středoevropskou železniční síť informovala Správa železnic také na svých sociálních sítích. „Na vysokorychlostní železnice nejsme v Evropě sami. Správa železnic ve Varšavě právě teď podepsala memorandum s Central Transport Port a Rail Baltica, které potvrzuje naše společné ambiciózní plány na vybudování téměř 4500 km v oblasti Trojmoří,“ doplnil ředitel stavební správy Správy železnic Martin Švehlík.

Zdaleka nejde jen o zkrácení jízdních dob pro cesty ze severu na jih. „Je to výzva, která může přinést nový ekonomický impuls pro celý region. Investice proto budeme koordinovat, společně propagovat a také usilovat o odpovídající unijní podporu,“ doplnil Švehlík s tím, že společně budou koordinovat spolufinancování z EU a s polskými partnery připravují dva přeshraniční úseky.

 

vhk

31. ledna 2023