CENY POHONNÝCH HMOT

„Nešťastné, až hloupé vyjádření.“ Dvořák schytává kritiku za slova o drahém benzinu a Rusku

CENY POHONNÝCH HMOT
„Nešťastné, až hloupé vyjádření.“ Dvořák schytává kritiku za slova o drahém benzinu a Rusku

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Boj proti Green Dealu je v ruském zájmu, když budeme méně jezdit autem, dáme méně vydělat Rusku. Za tato slova sklízí ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) kritiku nejen od opozice, ale také například od koaličních ODS a lidovců. Kritici argumentují tím, že lidé ve většině případů nejezdí pro radost, ale proto, že se potřebují dostat například do práce. Dvořák uznal, že je ve vládě se svým názorem v menšině.

Unijní směrnice se týká rozšíření systému emisních povolenek i na další, běžné oblasti života. Tedy ne jen na těžký průmysl a energetiku, ale od roku 2027 i na vytápění domů a osobní dopravu. Znamená to, že emisní povolenky se budou vztahovat i na benzin, naftu či plyn, což se výrazně promítne do koncové ceny pro zákazníky, protože distributorům paliv kvůli zvýšeným nákladům nic jiného nezbude. O tom, s jakými cenovými skoky se počítá, jsme podrobněji psali například zde. Transpoziční novela nyní prochází legislativním procesem ve sněmovně.

Podle ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka je snaha odložit účinnost některých částí směrnice na škodu. Uznal však, že jsou jeho postoje zřejmě o něco radikálnější než u zbytku vlády. „Zdražování pohonných hmot samozřejmě přijde, jestli to bude o dvě koruny, tři koruny, o pět či o deset, to já teď nevím. O třicet to nebude. Chci říct, že cílem těchto opatření není, aby se lidem hůře žilo, ale aby spotřebovávali méně fosilních paliv a mimo jiné, abychom také nedávali vydělat Rusku, které je největším producentem fosilních paliv, na nichž jsme dlouhodobě byli závislí a teď se toho pomalu a těžko zbavujeme,“ uvedl ministr Dvořák v České televizi.

V pozadí všech bojů proti zeleným ideologiím či politikám je podle Dvořáka to, že Rusko ztrácí odbytiště. „Aniž bych chtěl říct, že každý, kdo bojuje proti Green Dealu je v ruském žoldu, ale boj proti Green Dealu je v ruském zájmu,“ řekl ministr Dvořák. Podle něj se to, co se odloží, stejně bude muset o pár let později zavést. „A bude to dražší a bolestivější. Myslím, že to nezaznívá dost často, ale ten problém nezmizí, budeme ho muset řešit. Je to svým způsobem nezodpovědné,“ dodal.

Místopředseda rozpočtového výboru Vojtěch Munzar (ODS) považuje Dvořákovo vyjádření za „mimořádně nešťastné až hloupé“. „Úvaha, že ten, kdo nepodporuje Green Deal, podporuje zájmy Ruska, ukazuje na velmi zploštělé vidění světa. Já rozhodně nejsem zastáncem umělého zvyšování nákladů firem a životních nákladů lidí, ať už prostřednictvím emisních povolenek či jiných zelených politik,“ uvedl pro Echo24 Munzar s tím, že dlouhodobě zastává názor, že o životní prostředí či naši bezpečnost se stará lépe společnost, která bohatne, než ta, která kvůli zeleným politikám chudne.

Nad Dvořákovým postojem se podivil i ekonomický expert KDU-ČSL Michael Kohajda. Tomuto postoji vůbec nerozumím a nesouhlasím s ním. Lidé většinu svých cest nejezdí pro radost, ale třeba do práce, do školy s dětmi, k lékaři. Dopad totiž nebude jen na individuální dopravu, ale také na dopravu hromadnou. Snahou europoslanců i vlády musí být, aby dopad do cen pohonných hmot byl jen minimální,“ uvedl pro Echo24 Kohajda.

Ostřeji se vyjádřil bývalý ministr průmyslu a obchodu a také dopravy Karel Havlíček (ANO). „Soudný člověk zapochybuje o příčetnosti ministra Dvořáka, ale nenechme se mýlit. Takhle uvažuje více lidí kolem Fialova kabinetu. Ministr pro EU je zbytečná vládní postavička, ale podívejte se na majstrštyky vrchního cenzora, plukovníka Foltýna, který je šéfem dalšího zbytečného týmu strategické komunikace. Ten kritiky rovnou onálepkuje označením kolaborant Kremlu a počastuje je veřejně vulgárními nadávkami. Tato rétorika s prvky zastrašování je kryta předsedou vlády a jsem přesvědčen, že je to záměr,“ řekl pro Echo24 Havlíček.

„Pikantní na tvrzení ministra Dvořáka je navíc fakt, že jeho kolega, nominovaný hnutím STAN do Evropské komise, Jozef Síkela, dnes vesele přihlíží tomu, jak lámeme rekordy v nákupu ruské ropy, které k nám proudí více než za naší vlády. Je správné vymezit se proti Rusku a podpořit Ukrajinu. Je směšné, pokud to činíte touto formou. Bohužel si vůbec neuvědomují, že dosáhnout pravého opaku, posílí protiukrajinské nálady,“ dodal Havlíček.

Ke kritice se přidal i místopředseda SPD a poslanec Radim Fiala. „Velký reset otevřeně v plném provozu. Zdražením pohonných hmot se zdraží i služby a zboží, které se musí dovézt od výrobce ke spotřebiteli. Budete jíst brouky a nebudete nikam jezdit, ale zbyteční ministři zbytečných ministerstev příkladem nepůjdou. O to víc však budou mudrovat,“ uvedl Fiala.

Částečnou podporu našel například u koaličních Pirátů. „Přechod na čistou ekonomiku osobně vnímám jako velmi důležitý a do dalších let naprosto nezbytný. A to jak z pohledu zajištění konkurenceschopnosti našeho průmyslu, tak i z pohledu předcházení klimatické krize. Stejně tak myslím, že jsme v roce 2022 na vlastní kůži pocítili, jak nebezpečné pro nás a celou naši zemi je stav, kdy jsme závislí na fosilních zdrojích od autokratických režimů,“ uvedla pro Echo24 pirátská poslankyně Klára Kocmanová s tím, že si ale nemyslí, že je pro každého možná varianta, že „bude méně jezdit autem“. „V mnoha regionech je pro lidi existenciálně nutné dopravovat se do práce nebo na nákupy vlastním autem,“ uvedla Kocmanová.

V reakci na ostrou kritiku ministr Dvořák přiznal, že jeho postoj není postojem vlády Petra Fialy (ODS). „Musím se zastat pana premiéra. I včera jsem několikrát opakoval, že můj postoj je ve vládě menšinový. Ať se tedy sype jen na moji hlavu hate, když říkám svůj názor, tedy že odklad těch kroků znamená jen to, že je budeme dělat později, dráž a bolestivěji. Na tom ovšem dnešní zpruzená reakce nic nezmění,“ uvedl Dvořák na síti X.

Jan Křovák