AUTA V ČESKU

Nejideálnější auto pro Čechy? Kombi z Mladé Boleslavi, vychází ze statistik

AUTA V ČESKU
Nejideálnější auto pro Čechy? Kombi z Mladé Boleslavi, vychází ze statistik

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nejčastějším druhem vozidla v České republice je kombi, i když jeho popularita klesá. Lidé naopak čím dál tím častěji kupují větší SUV, který ubírá na podílu menším typům. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti carVertical, podle něhož Češi obecně preferují prostornější auta. Nejpopulárnější značkou pak zůstává tradičně Škoda Auto, druhý je Hyundai.

Kombi je v tuzemsku nejoblíbenějším typem karoserie. V roce 2023 tvoří 44,6 procent všech kontrol historie vozidel provedených společností carVertical). Jejich podíl ale i tak klesá, vloni byl takzvaný kombík každé druhé auto v zemi.

Na popularitě ztratily také hatchbacky, z loňských 21,6 procent klesly na letošních 18,3 procenta. Třetím nejoblíbenějším typem karoserie v Česku jsou vozy typu SUV, které naopak vykazují nárůst z 8,8 procent v roce 2022 už na 13,6 procent v roce 2023. Podle carVertical jde o celosvětový trend.

„Navzdory znatelnému poklesu popularity jsou vozy typu kombi na základě našich údajů v České republice stále velmi oblíbené. Kupující na tomto trhu oceňují zejména kombíky od značky Škoda, protože kombinují úspornost, praktičnost a cenovou dostupnost,“ říká automobilový expert carVertical Matas Buzelis.

Nejméně oblíbeným typem karoserie jsou pak kupé, jejichž podíl na kontrolách historie činí pouhých 3,2 procenta. Ubylo také sedanů, konkrétně ze 14,3 procent na 10 procent letos. „Hlavním důvodem, proč řidiči nechtějí sedany, je pravděpodobně to, že nejsou praktické pro každodenní dojíždění do města. Lidé nechtějí velké vozy s malým zavazadlovým prostorem,“ vysvětluje Buzelis.

Podle něj nicméně nezáleží na tom, jaký typ vozu si kupující zvolí, pokud nevynechají žádný krok v procesu nákupu, včetně absolvování zkušební jízdy, kontroly fyzického stavu v servisu a prověření historie.

Škoda před Hyundai

Obecně se auta v České republice letos dobře prodávají. Jejich prodej od začátku ledna do konce srpna vzrostl o 16,6 procenta na 150.356 vozů. V samotném srpnu se registrace zvýšily o téměř 13 procent na 18 718 aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Jedničkou je stále Škoda Auto, která zvýšila prodej o 29,5 procenta na 52 614 vozů, druhý Hyundai rostl o šest procent na 14 149 aut a Volkswagen zvýšil odbyt o 19 procent na 12 984 vozů. Následují Toyota se 40 procentním růstem a Kia, která rostla o 12 procent. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (15 333), Škoda Fabia (7168) a Škoda Kamiq (6423).

Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě dlouhodobě SUV s 44,5 procenta. Z hlediska paliva vede benzin s 66,2 procenta prodejů, podíl nafty je 25,6 procenta. Podíl firemních automobilů na registracích byl 75 procent.

Registrace lehkých užitkových automobilů stouply o 24 procent na 13.940 vozů. První je značka Renault s 2165 registrovanými vozidly, následují Volkswagen a Opel. Prodej nákladních vozidel se zvýšil o 28,3 procenta na 7316 kusů. První je značka Mercedes-Benz, druhé Volvo a třetí DAF.

Celkově registrace autobusů klesly za prvních osm měsíců letošního roku o 48 procent na 492 vozidel. V srpnu ale vzrostly meziročně o 200 procent. Vede značka Setra s 138 registrovanými autobusy, následují Iveco Bus a Mercedes-Benz.

Kategorie motocyklů zaznamenala meziroční nárůst o 1,9 procenta na 21.259 strojů.V srpnu klesly registrace meziročně o pět procent. První je značka Honda s 5682 stroji, následují CF Moto a Yamaha.

jhr

29. září 2023