Ukrajina potřebuje zahraniční piloty pro F-16. Americké stíhací eso se hlásí do akce
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
První očekávané stíhačky F-16 už opanovaly ukrajinské nebe. Další dorazí do konce roku. Problém ale je, že ukrajinské letectvo bude mít brzy víc letadel než vycvičených pilotů. Do zahraniční legie proto nyní láká i cizince. Vysloužilých pilotů schopných létat s F-16 jsou po světě stovky a pozemních techniků tisíce. To je výhoda široce rozšířeného letounu. O své místo se proto přihlásila i legenda mezi americkými stíhači Dan Hampton. „Počítejte se mnou,“ řekl Hampton s tím, že pokud to bude nutné, usedne do kokpitu sám.
Ukrajina o víkendu předvedla první stíhačky F-16, o jejichž dodání se dlouho hovořilo. Prezident Volodymyr Zelenskyj nechtěl specifikovat počty ani dárcovské země. Předpokládá se však, že má nyní k dispozici desítku letounů. Šest zřejmě darovalo Nizozemsko a čtyři Dánsko. Další desítka nejspíš na Ukrajině přistane ještě do konce roku. Během příštího roku by pak mohlo ukrajinské letectvo dostat přinejlepším dalších až 60 kusů, které dříve přislíbily alianční země.
Vše ovšem závisí na tempu výcviku ukrajinských pilotů. To je klíčová věc, kterou je na čase řešit ještě před samotným dodáním letadel. S tím logicky souvisí i dostatek vyškoleného pozemního personálu, zejména techniků. Obecně se uvádí, že na jednoho pilota je potřeba až deset mechaniků.
„Vzhledem k tomu, kolik bylo stíhaček F-16 vyrobeno, jsou nepochybně po celém světě k dispozici stovky volných pilotů a tisíce mechaniků. A spousta z nich pracuje pro soukromé kontraktorské firmy, jako je Draken International,“ uvedl spolupracovník redakce Lukáš Visingr. Draken je americká společnost, která se zabývá taktickým výcvikem pilotů různých armád po celém světě. „Jsou to piloti, kteří mají obrovské zkušenosti. Často jde třeba o bývalé instruktory z Top Gunu. To jsou lidé, kteří přesně na takovou nabídku čekají.“
Jedním z vysloužilých stíhacích pilotů amerického letectva, který pokračuje ve výcviku pilotů i po odchodu z armády, je Dan Hampton. Bojoval v několika válkách, včetně války v Perském zálivu, války v Kosovu a války v Iráku. Řídil také bojové vzdušné hlídky během teroristických útoků na World Trade Center a Pentagon 11. září 2001 a stal se legendou mezi americkými stíhacími piloty.
We are now in a new phase of development for the Air Force of the Armed Forces of Ukraine. We have done a lot to transition the Ukrainian Air Force to a new aviation standard – Western combat aviation. From the beginning of this war, we have been talking with our partners about… pic.twitter.com/z21yTU0Hjo
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) August 4, 2024
Nakontraktování soukromých dodavatelů, kteří vědí, jak létat s F-16, podle něj pomůže ukrajinské vládě „získat čas“, zatímco bude cvičit vlastní stíhače. Podle některých odborníků jde dokonce o nevyhnutelný krok.
Stíhací legenda: „Počítejte se mnou“
O své místo se Hampton přihlásil v nedávném rozhovoru pro Voice of America. „Půjdu dokonce sám. Můžete se na mě spolehnout. Počítejte se mnou,“ řekl Hampton s tím, že pokud to bude nutné, nemá problém se zapojit osobně. Předpokládá se, že dnes tolik vzácné ostré bojové operace by mohly nalákat i další jemu podobné.
Hampton dále řekl, že „nikdo nikdy nevyhrál válku ze vzduchu“, ale také dodal, že „pokud neovládáte vzdušný prostor, můžete válku prohrát“. To hrozí i Ukrajině, kterou ruské letectvo v počtu strojů od počátku války výrazně přečísluje. A je jasné, že ani aktuální dodávky západních strojů na ruské vzdušné převaze zatím nic nezmění.
„Šest nebo deset stíhaček F-16 nemůže zcela jednoznačně změnit dynamiku války, ale v momentě, kdy jich dostanou dvacet nebo třicet a k tomu dost zkušených pilotů a dost výzbroje, tak už se nějaký efekt pravděpodobně dostaví,“ popisuje Visingr. Ukrajinské letectvo se podle něj bude nyní soustředit na to, aby pomocí F-16 dosáhlo nějakého hmatatelného výsledku. Tím by bylo například zničení jednoho z ruských strategických bombardérů. „To by pro Rusy byla symbolicky strašná rána. Jelikož Ukrajinci mají střely AMRAMS, tak je to teď docela proveditelné.“
Institut pro studium války (ISW) v pondělí napsal, že aby Ukrajina mohla využívat stíhačky F-16 dodané ze Západu, musí se zaměřit na prostředky ruské protiletecké obrany v ruském týlu a na Ruskem obsazeném území a využít k tomu západní zbraně dlouhého dosahu.
„Ukrajina bude potřebovat značný počet F-16, aby mohla letouny v potřebném rozsahu zapojit do své širší protivzdušné obrany,“ uvedl ISW.
Ještě letos by mohly ukrajinské vzdušné síly posílit i francouzské bojové letounůy Mirage 2000-5, které Kyjevu dříve přislíbil dodat francouzský prezident Emmanuel Macron. Výcvik Ukrajinců na tento typ letounů už delší dobu probíhá přímo ve Francii.