Návrat šaríi v Británii
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Strachy ohledně islamizace na Západě jsou jak z nějaké minulé éry. Jen to, že je překryla pandemie a válka na Ukrajině, ale neznamená, že vzrůstající vliv islámu v oblastech s vysokou mírou přistěhovalectví zmizel. Naopak se zdá, že v některých se již plně zabydlelo právo šaría. Je to třeba případ britského hrabství Yorkshire.
Tam v roce 2021 učitel v městečku Betley přinesl do hodiny náboženských studií karikaturu proroka Mohameda. Místní muslimská komunita to úplně nedocenila a učitel se od té doby ukrývá neznámo kde. Na veřejnosti se neobjevil. Podle školy, která spustila interní vyšetřování, se ale ničeho špatného nedopustil.
Ředitel školy záležitost prověřil a oznámil, že za téměř nepostřehnutelným poškozením knihy nestojí žádný „zlý úmysl“. Pak z nějakého důvodu čtyři žáky suspendoval. Škola prý s nimi nyní „bude pracovat, aby zajistila, že si uvědomí, proč jejich činy byly nepřípustné“. Stalo se tak po poradě s policií a „komunitními lídry“.
Právě „komunitní lídři“ celou kauzu rozdmýchávali. Například místní labouristický zastupitel Usman Ali tweetoval, že korán byl „znesvěcen“, a vyzval policii, aby přijala „rychlá a vhodná opatření k řešení této závažné situace“.
Jeho nezávislý kolega Akef Akbar se pasoval do role mírotvůrce. Prohlásil, že „rozhodně nikdo by se neměl dopouštět násilí“. Na svém facebookovém profilu zveřejnil video z jakéhosi setkání místní muslimské komunity. Na něm mluví o celém incidentu a vyzývá své spoluvěřící k pochopení a shovívavosti. Zároveň ale je naprosto přesvědčen, že suspendovaní žáci se dopustili nějakého velkého prohřešku. Byli prý „oprávněně vyloučeni“. „Občas vášně vzplanou. A někdy je dáváme najevo nesprávným způsobem,“ tvrdí. Po celou dobu vedle něj sedí s pohřebním výrazem matka onoho chlapce, bílá Britka má přes hlavu přehozený šátek, evidentně aby nepohoršovala osazenstvo. Akbar ji na nahrávce chválí, že projevila lítost. Také popisuje, jak musela policii nahlásit výhrůžky a hrozby, které chodí jejímu synovi od ostatních. „Ke cti jí slouží, že požádala policii, aby děti nebyly stíhány.“ Způsob, jakým Akbar mluví, se hodí spíše pro prosbu o slitování nad těžkým zločincem než nad chlapcem, který si do školy přinesl koupenou knihu, jež následně nedopatřením upadla na zem.
U diskuse je také zástupce místní policie, který smutně pokyvuje hlavou. Celé to působí jako situace, kdy místní orgány naprosto rezignovaly na výkon jakékoli autority a přenechali řešení muslimským lídrům. Ti se blahosklonně usnesli, že tentokrát nebudou požadovat nejtvrdší potrestání.
Privilegované postavení yorkshirských muslimů vynikne, pokud porovnáme, jak se politici a úřady chovají ke členům náboženských skupin, kolem nichž není potřeba našlapovat po špičkách.
Ve Skotsku momentálně vládnoucí Skotská národní strana hledá nového lídra, který následně převezme šéfování tamější samosprávy. Papírově je favoritkou Kate Forbesová, mladá, sympatická a schopná ministryně financí Skotska. Nicméně je hluboce věřící křesťanka. Její kampaň narazila na silný odpor, když prohlásila, že by nehlasovala pro homosexuální manželství. To je ve Skotsku platné od roku 2014. Forbesová zároveň prohlásila, že nebude usilovat o jeho zrušení. Přesto své místo v čele Skotska má nyní dost nejisté.
V případě Forbesové se alespoň jedná o svobodné rozhodnutí její strany. Příklad Isabel Vaughanové-Spruceové a otce Seana Gougha jasně ukazuje, že státní moc je ochotna zasáhnout proti náboženským projevům, se kterými nesouhlasí. Vaughanová-Spruceová i Gough se ve dvou rozdílných případech tiše modlili před potratovou klinikou. Oba byli zatčeni policií za údajné porušení zákona zakazující obtěžování žen jdoucích na potrat.
Není tak divu, že někteří komentátoři mluví o návratu protirouhačských zákonů. Jen místo dříve chráněného křesťanství zaujal islám.