Stopka pro spalovací vozy. Hyundai bude v Norsku prodávat pouze elektroauta
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Korejská automobilka Hyundai v Norsku ukončí prodej vozů se spalovacím motorem včetně všech typů hybridů, a to s úderem půlnoci na Nový rok. Po dvou letech se tak norský katalog značky Hyundai opět změní, přičemž ten současný ještě nabízí i plug-in hybridy. Informují o tom servery Hyundai News a Auto Evolution.
Někteří skepticky a s naštváním, jiní s nadšením a velkým očekáváním. Takto Evropané vyčkávají na rok 2035, kdy by měly v Unii skončit prodeje nových automobilů se spalovacím motorem. Norsko, světový lídr v oblasti elektromobility, se ale může nad podobnými termíny jen pousmát. Firma Hyundai na norskou „elektrománii“ zareagovala a v úterý oznámila, že v Norsku k 1. lednu 2023 přestává prodávat všechny spalovací vozy i plug-in hybridy, tedy automobily, jež disponují spalovacím i elektrickým motorem a mohou se nabíjet ze sítě. V posledních dvou letech tam totiž čistě elektrická auta tvořila 93 % prodejů automobilky Hyundai. Ze všech vozů prodaných v Norském království tvořily elektromobily čtyři pětiny koláče.
Značka Hyundai zaujala norské spotřebitele již v roce 2016 se svým modelem Ioniq Electric a především pak o dva roky později s rodinným crossoverem Kona Electric. Ten se zapsal jako první relativně dostupný elektromobil, jenž díky své baterii o kapacitě 64 kWh nabízel téměř čtyřsetkilometrový dojezd a ultrarychlé nabíjení. Elektrická Kona se později začala vyrábět v Nošovicích na Frýdecko-Místecku.
Rozhodnutí o čistě elektrickém portfoliu souvisí mimo jiné s představením druhé generace Kony, která se díky své 800V architektuře může nabíjet ještě rychleji. Automobilka Hyundai se domnívá, že již nepotřebuje v Norsku nabízet plug-in hybridy, aby v Norsku splnila své cíle.
Elektromobilitě v Norsku sice příliš nepřejí nízké teploty, přesto se však zvládla prosadit. Elektrické vozidlo si s mrazem mnohdy poradí ještě lépe než auto spalovací, kde mohou nastat problémy při startování. Norská osobní doprava také patří k jedné z nejčistších na světě co do emisí skleníkových plynů. Drtivá většina elektřiny tam totiž pochází z vodních elektráren, tudíž je uhlíková stopa elektromobilu za celou dobu životnosti včetně výroby a recyklace několikanásobně menší než v případě konvenčního automobilu.