ELEKTROMOBILITA

„Spalováky budou zajímat jen závodníky.“ Ministři životního prostředí se střetli o elektromobilitu

ELEKTROMOBILITA
„Spalováky budou zajímat jen závodníky.“ Ministři životního prostředí se střetli o elektromobilitu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Elektromobilita má v Evropě problém. Místní automobilky nemají dostatečnou poptávku a postupně kvůli tomu dochází i k propouštění zaměstnanců. Podle současného ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) si Evropská unie koupila čas zavedením cel na čínská elektroauta, automobilky však podle něj musí dohnat čínské technologie. Bývalý MŽP Martin Bursík uvedl, že trh si poradí sám a v roce 2035 nebudou spalovací motory nikoho zajímat.

Hladíkův předchůdce Richard Brabec (ANO) v debatě v České televizi uvedl, že si Evropa desítky let hýčkala automobilový průmysl, na kterém je poměrně závislá i Česká republika. „A ten průmysl je teď ničen například čínskými dovozy. Číňané velmi dobře využili toho, že Evropa řekla: Podporujme elektromobily, ale už neřekla, že to asi nebudou evropské elektromobily, protože budou nekonkurenceschopné,“ uvedl Brabec.

Hladík reagoval s tím, že si teď Evropa koupila čas cly na levné čínské elektromobily. „Pokud evropské automobilky a zvláště Škoda Auto u nás nebudou s těmi inovacemi výrazně rychlé, mohou být nekonkurenceschopné. Pro nás je prioritou tento vývoj,“ uvedl Hladík s poukazem na to, že automobilový vytváří asi 10 % českého HDP a vláda ho proto nemůže nechat padnout.

Kabinet Petra Fialy (ODS) přišel s iniciativou, aby se revidovaly ty parametry, které mají automobilky už pro rok 2025, protože jinak by musely automobilky platit třeba pokuty, pokud nemají určitý podíl elektromobility. „Pak je to to, aby plánovaný přezkum toho zákazu v roce 2035, který se měl udělat v roce 2026, se udělal dřív, abychom to pokud možno změnili. Chceme odsunout zavedení druhého typu emisních povolenek. Čili máme agendu, kterou chceme stihnout na evropské úrovni nebo aspoň otevřít, protože to není jednoduché,“ uvedl Fiala v rozhovoru pro ČTK. Evropská komise však není změnám zákazu spalovacích motorů nakloněna. Kandidát na eurokomisaře pro klima Wopke Hoekstra uvedl, že na zákazu se nic nemění a měnit nebude.

Další bývalý ministr Martin Bursík v debatě v ČT uvedl, že v roce 2035 nebudou spalovací motory nikoho zajímat. „Možná nějaké kluby, závodníky nebo majitele veteránů. Ale jinak bude spalovací motor nezajímavý. Myslím si, že bychom měli nezapomínat, proč to všechno děláme. Evropě se daří snižovat emise skleníkových plynů, ale v dopravě se nám to nedaří. Proto přišel tento typ regulace, trh se tomu podle mě přizpůsobí,“ uvedl Bursík s tím, že problém má hlavně Volkswagen, což prostřednictvím Škody Auto odnáší i Češi.

Podle Bursíka si ale trh poradí. „Elektromobily v té soutěži vyhrají, protože jim spalovací motory nemohou konkurovat. Jsou účinné, dají se nabíjet z obnovitelných zdrojů, budou levnější. Jde o to, překonat tohle období. Rétorika politiků je velmi negativní a poškozujeme tím vlastní průmysl, který je páteří naší ekonomiky,“ uvedl Bursík.

Podle Brabce však Bursík zaměňuje příčiny s důsledky. „To je jako bychom lidem říkali, že si teď musí koupit nový mobil. Lidé se ale novou technologii koupí, když má nějaké nové užitné vlastnosti. Nejsem obecně proti elektromobilům, i když se mi líbí více vodíková mobilita, ale jde o to, že lidé kdekoliv na světě si elektromobil koupí, ale až ve chvíli, kdy na jedno nabití půjde ujít 1000 kilometrů a nabijeme ho za dvě minuty. Nemůžeme to těm lidem nutit,“ uvedl Brabec s tím, že Evropa se ureguluje k smrti.

„Když si poslechnu vyjádření nových eurokomisařů, tak tam žádný rozdíl nevidím, žádné zmoudření. Není tam žádné ‚odvolejme zákaz spalovacích motorů po roce 2035‘, nezpřísňujme pravidla pro emisní povolenky. Evropská unie se musí probudit,“ dodal Brabec.

Podle současného ministra Hladíka je třeba v automobilové krizi rozlišovat manažerská pochybení a konkrétní investiční projekty jednotlivých automobilek a autombilový sektor jako takový. „Čína se jednoznačně pomocí dotací a pomocí některých technologií, kde jsou na tom lépe než Evropa, konkrétně software a řešení baterek, stala levnější. Proto musela Evropa zareagovat cly. To neznamená, že bychom měli tento problém neřešit. Technologie se musí vyvíjet, aby byly konkurenceschopné,“ dodal Hladík.

 

Jan Křovák