APEL K NORMĚ EURO 7

Krizový scénář Eura 7 podle českých průmyslníků: přestane se vyrábět i fabie

APEL K NORMĚ EURO 7
Krizový scénář Eura 7 podle českých průmyslníků: přestane se vyrábět i fabie

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nová emisní norma Euro 7 by mohla mít zásadní dopady na celý český průmysl. Před důsledky nové emisní normy pro automobily a nákladní dopravu na českou ekonomiku varuje společné prohlášení Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky a Sdružení automobilového průmyslu. Podle odhadů Hospodářské komory, by zavedení normy Euro 7, tak jak je schválena mohlo v krajním případě vést k poklesu HDP o 2-3 % a dotklo by se až 700 000 pracovních míst.

V deklaraci, kterou za přítomnosti ministra dopravy Martina Kupky a europoslance Alexandra Vondry podepsali zástupci všech čtyř svazů, jsou načrtnuty možné důsledky velmi striktní normy Euro 7. Podle signatářů jsou některé limity, které norma navrhuje již dnes těžko měřitelné a mohly by vést k zastavení výroby až 30 % současné automobilové produkce. Tolika procenty se totiž na současné produkci podílí malé automobily. Ty jsou typicky reprezentované modely Fabia či Scala Škody Auto a při platnosti normy Euro 7 se jejich výroba ekonomicky nevyplatí. Podle vyjádření Hospodářské komory by současný návrh normy mohl vést k ukončení výroby čtyř ze 14 modelů, které se v současnosti v České republice vyrábí.

Oznámení deklarace se zúčastnili i čeští zástupci firem Huyndai a Toyota, kterých by se omezení výroby také týkalo. Hospodářská komora varuje, že právě nedostupnost individuální mobility by mohla ohrozit i dostupnost a zaměstnanost ve službách. „Pro řadu drobných podnikatelů by se nové dodávky staly nedostupnými. Využívali by proto staré, méně ekologické vozy. V důsledku tlaku spotřebitelů budou nicméně mnozí tlačeni k tomu, aby byli ekologičtí. Budou si proto nuceni pořizovat nákladné vozy s Euro 7 nebo elektrické dodávky. To se promítne do cen, zatímco méně zelení podnikatelé budou ztrácet konkurenceschopnost,“ uvádí viceprezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. I s úbytkem zaměstnanců v sektoru služeb propočty počítají. Podle Hospodářské komory by norma Euro 7 dotkla 500 000 zaměstnanců v automobilovém průmyslu a dodavatelském řetězci a až 200 000 zaměstnanců ve službách.

Ve společné deklaraci svazy varují, že pro navrhované změny ještě neexistují technologie a jsou velkou zátěží automobilového průmyslu, který už stejně transformací k větší ekologičnosti a elektromobilitě prochází. Sami autoři dokumentu navrhují především několikaletý odklad platnosti normy, která má začít platit pro osobní automobily v roce 2025 a pro nákladní vozidla v roce 2027. „Návrh Euro 7 v podobě, jak ho navrhla Evropská komise, je nepřijatelný a jako zpravodaj normy v Evropském parlamentu budu usilovat o jeho zásadní přepracování. Nesmí ani ohrozit výrobu aut u nás, ani omezit individuální mobilitu lidí. Průmysl musí dostat čas se na změny připravit,“ uvedl k normě Euro 7 a požadavkům autoprůmyslu europoslanec Alexandr Vondra.

Apel čtyř sdružení zabývajících se autoprůmyslem také varuje před alarmujícím stářím českého vozového parku, které by norma Euro 7 mohla ještě zhoršit. Průměrný věk vozového parku v ČR je v současnosti téměř 16 let. Signatáři v deklaraci upozorňují, že norma Euro 7 bude pro autoprůmysl náročná a sníží škodlivé emise pouze o přibližně o 5 %. Mnohem efektivnější by podle signatářů byla podpora prodeje nových vozidel podporující předchozí normu Euro 6.

max

25. dubna 2023