PETICE PROTI VEDENÍ AVU

„Není to generační spor. Rektorka má studenty jako štít.“ Petici proti ideologizaci AVU podepsalo přes tisíc lidí

PETICE PROTI VEDENÍ AVU
„Není to generační spor. Rektorka má studenty jako štít.“ Petici proti ideologizaci AVU podepsalo přes tisíc lidí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Výbušnou petici proti vedení a ideologickému směřování Akademie výtvarných umění a Národní galerie podepsaly desítky významných uměleckých jmen a během pár ní přibylo už přes tisíc dalších podpisů. Rektorka AVU Márie Topolčanská kritiku odmítá, jde podle ní o přirozenou změnu v souladu s tím, kam směřuje umění ve světě a studenti mají dobré výsledky a škola dobré řízení. Petici vidí jako útok na studenty. „Používá studenty jako štít, přitom petice je namířena pouze proti vedení AVU a studenty má naopak chránit před likvidací diversity oborů a diletantstvím rektorky a jejího týmu,“ uvedla pro deník Echo24 spoluautorka petice a malířka Barbora Šlapetová.

Přes 90 umělců žádá ve veřejné výzvě změny ve vedení AVU, v Národní galerii a v udílení Ceny Jindřicha Chalupeckého. Žádají odstoupení rektorky AVU Márie Topolčanské. Také požadují analýzu fungování a restrukturalizaci AVU a Národní galerie. Vadí jim téma českého pavilonu na benátském bienále.

„Národní galerii vede poměrně neznámá Alicja Knast, která nezná české kulturní prostředí a nesnaží se s českými umělci spolupracovat. Celou instituci strhává do bezvýznamnosti a ohání se nejpomíjivějšími současnými ideologiemi, z nichž naprosto nejabsurdnější je její pokus o dekolonizaci české kultury, jež je hlavní téma českého pavilonu v Benátkách, kde se prý: …,zkoumá československá historie z dekoloniálních perspektiv‘. V praxi to znamená, že na bienále v Benátkách se prezentuje příběh žirafy, přivezené z Keni v době, kdy zde komunisti popravovali Miladu Horákovou a další,“ stojí v textu petice.

Výzvu podepsaly desítky umělců, mezi jinými Milan Knížák, Jaroslav Róna, David Černý, Jan Svěrák nebo Josef Pleskot. „Současná AVU rezignuje na vzdělávací poslání vysokoškolské instituce v zájmu nových krátkodechých ideologií a aktivistických tendencí poplatných době. Současné vedení AVU vzbuzuje nedůvěru ve veřejném prostoru,“ stojí v prohlášení.

„AVU teď nevede mladé lidi k vlastnímu uměleckému výrazu, ale k týmovému aktivismu,“ dodali autoři, kteří požadují odstoupení rektorky. Jako příklad uvedli nedávnou uměleckou performanci Kateřiny Olivové, která před budovou AVU za zvuku techno hudby nahá rozhazovala hlínu. „Tato osoba se do vedoucí funkce ateliéru nedostala vítězstvím ve výběrovém řízení, ale bez konkurzu, neb tehdejší rektor Tomáš Vaněk využil právo veta a upozadil komisí vybraného vítěze Zbyňka Baladrána,“ napsali autoři dopisu.

Rektorka Topolčanská se však nařčením brání, vidí za peticí osobní i generační spory a označuje ji za útok na studenty. „To, že se AVU od roku 90. radikálně a správně měnila, neznamená, že už se nebude nikdy měnit. Studenti už jsou dávno multikulturní, multimediální umělci, nejlepší sochařské diplomky za poslední roky byly sochy, instalace, performance. Jsou dál, protože jsou v souladu se současným uměním v Evropě, ve světě a škola je v každém případě zaostalejší, pokud na tohle nereaguje,“ řekla rektorka v pátek v pořadu Události, komentáře na České televizi.

Podle spoluautorky petice Barbory Šlapetové však rektorka při své obhajobě v pořadu opakovaně neříkala pravdu, petici podle ní spustila série neakceptovatelných událostí, na které reagovala i veřejnost. „Nejedná se vůbec o generační spor, první fázi dokumentu záměrně podepisovali lidé starší 40ti let, aby se kritizovaní mocní lidé, živení státní kasou ve funkcích, nemstili mladší generaci, která zažívá první úspěchy a teprve si buduje vlastní cestu. Proto se mladá generace přidává až v druhé fázi veřejné petice,“ uvedla pro deník Echo24 Barbora Šlapetová.

Rektorka Topolčanská pak argumentovala i v osobní rovině, podle ní hraje roli, že odvolala z vedení jednoho z ateliérů sochaře Lukáše Rittsteina, manžela malířky Barbory Šlapetové. „Lukáš Rittstein své desetileté působení v čele ateliéru socha1. ukončil tím, že se nepřihlásil do dalšího konkurzu na vedoucího pedagoga v roce 2022, protože mu už nevyhovovala atmosféra školy vytvořená rektorkou a jejím týmem. Nebyl vybrán adekvátní nástupce, jelikož rektorka neoslovila dostatečný počet renomovaných sochařů. Komise kvitovala, když L. Rittstein slíbil, že tedy ještě před svým odchodem pomůže rektorce udržet kontinuitu výuky sochařství tím, že do dalšího konkurzu spektrum sochařů osloví. K tomu mu však bylo rektorkou v únoru 2023 zabráněno vykonstruovanou kauzou,“ tvrdí Šlapetová s tím, že mělo jít o osobní mstu za jeho výhrady k fungování systému školy.

Dopis také řeší změny v udílení Ceny Jindřicha Chalupeckého, která byla oceněním umělcům do 35 let. Skupině umělců vadí to, že se cena změnila na nesoutěžní, kdy vyhrávají všichni finalisté, a že se zrušil věkový limit pro oceněné.

zdb