Praha chce odstraňovat z chodníků elektrokoloběžky. Je připravena i změnit zákon
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Praha zvažuje, že začne sama odstraňovat špatně odstavené sdílené elektrické koloběžky z chodníků. Na čtvrtečním jednání zastupitelů to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS), podle kterého město ještě čeká mimo jiné na podklady od policie. Podle jeho náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) je nicméně nutné nejprve připravit právní analýzu toho, zda je to podle stávající legislativy možné. Pokud ne, byla by nutná změna zákona. Elektrokoloběžky v centru metropole samosprávy kritizují dlouhodobě.
Bod o elektrických koloběžkách a otázky jejich odstraňování na program čtvrtečního jednání prosadil opoziční zastupitel Pavel Zelenka (Praha Sobě). Na základě dřívějšího Svobodova vyjádření navrhl, aby město rovnou vyzvalo Pražské služby k odstraňování nesprávně umístěných koloběžek a Technickou správa komunikací (TSK), aby pro ně vyhradila skladovací prostory.
To zastupitelé neschválili. „Návrh je sice věcně správný, ale funkčně nesprávný,“ uvedl k tomu Svoboda. Nejprve je podle něj nutné zajistit, aby koloběžky byly jasně označeny nějakou registrační značkou. Dále podle něj město čeká na stanovisko policie, že je možné koloběžky na chodnících považovat za překážku dopravy. Poté podle něj bude možné na úrovni městské rady o odstraňování rozhodnout. „Měli bychom to (podklady) určitě do příštího zastupitelstva mít k dispozici,“ řekl primátor.
Jeho náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu však uvedl, že město potřebuje právní analýzu ohledně stanoviska ministerstva dopravy, podle kterého je možné koloběžky odstraňovat podle stávajících zákonů. Městské části a magistrátní dopravní odbor si podle něj naopak myslí, že to možné není. Zastupitelé provedením analýzy pověřili TSK, zároveň zadali radním prověření možnosti řešení problému legislativní cestou.
Předseda klubu zastupitelů ANO Patrik Nacher řekl, že on by za vhodnou považoval úpravu zákona o pozemních komunikacích tak, aby žádné vozidlo s motorem vůbec nemohlo na chodník. Pražští poslanci se podle něj problém pokoušeli řešit ve Sněmovně už v minulém volebním období, ale neuspěli. Dodal, že vzhledem k tomu, že magistrátní koalice kopíruje tu vládní, je vedení města v dobré pozici k tomu, aby změnu legislativy prosadila.
Elektrické koloběžky firem Lime či Bolt dlouhodobě kritizují centrální městské části i magistrát, podle kterých jejich odstavování na chodnících vytváří bariéry pro chodce a jejich uživatelé také neuváženou jízdou ohrožují ostatní. Město se v minulosti pokoušelo s provozovateli vozítek dohodnout, ale jednání ke konkrétnímu výsledku nevedla. Například radnice Prahy 2 nebo 8 dříve uvedly, že začaly vyznačovat zvláštní místa míst pro odstavování elektrokoloběžek.