Nesmrtelnost prostřednictvím bratrů červů. Výstava Marka Škubala v DOXu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Kdo se neztratí v labyrintických chodbách holešovické galerie DOX (Poupětova 1, Praha 7) a dostane se do druhého poschodí, a tam ještě správně odbočí vpravo a pak vlevo, vstoupí do neobyčejného světa Marka Škubala: ocitne se na výstavě Prometheus, která se otevírala tento čtvrtek.
Aktuální výstavu věnuje Marek Škubal třem prolínajícím se tématům. Jsou jimi Snění, Vanitas čili Marnosti a Mýtus. Snění, to je látka tvořená ze spánku, jenž je bratrem smrti… Škubal vytvořil sérii keramických masek, jež mohou být maskami posmrtnými, ale také to mohou být tváře spících starců: mají zavřené oči, stařeckou tvář, ale nikoli snad ještě morbidní rysy. Výtvarně jde o poctu Škubalovu oblíbenci, pozdně baroknímu sochaři F. X. Messerschmidtovi, slavnému autorovi série hlav s grimasami a škleby, jež fascinují právě tím, že mají tak daleko ke konvenční představě krásy.
Ta se dostává do extrémní polohy ve druhé části, Vanitas, kde Škubal zpracovává staré, ale věčné téma zátiší s lebkou či lebkami. Nesmírně precizně vyvedené lidské lebky v různém stavu deformace, rozkladu nebo i zcela neporušené jsou doplněné hemžením červů, kteří pochopitelně jsou rovněž keramičtí, ale iluzi skutečných živých tvorečků těžko nepodlehnout. Škubal je ctitel těchto z konvenčního pohledu odporných, ve skutečnosti úžasných stvoření: věnoval jim polovinu výstavy Nelidské v galerii Trafo v roce 2018. Autor článku se tam s jeho dílem seznámil a od té doby ho každé setkání s jeho dílem i osobou velmi zajímá a obohacuje. Nuže, červi jsou ve styku s lidskou mrtvolou jejím metamorfovaným pokračováním, de facto jsou symbolem nesmrtelnosti a přechodu těla do jiných forem.
Třetí část výstavy, Mythos, je Škubalovou poctou mytologii, především té antické, kterou vnímá jako nekonečný arzenál pro fantazii a imaginaci. Ta jeho je v mnohém bolestná a krutá, ale proměněna tvořivým dotykem umění stává se zdrojem úžasu a výzvou k soucitu se všemi podobami světa a nesvěta, života i smrti.
Kdo má trochu cit pro tyto věci, nechť neváhá a zajde se na mistra Škubala podívat. Jsem si jist, že na něj už nezapomene.