ZAVEDENÍ CEL

Maďarsko rozhodně odmítne cla na čínská elektroauta, stejný postoj má i německý kancléř

ZAVEDENÍ CEL
Maďarsko rozhodně odmítne cla na čínská elektroauta, stejný postoj má i německý kancléř

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

"Bruselští byrokraté se připravují v pátek rituálně zabít budoucí konkurenceschopnost evropské ekonomiky," řekl maďarský ministr zahraniční a obchodu Péter Szijjártó a oznámil že Budapešť bude v pátek na evropské radě hlasovat rozhodně proti zavedení cel na čínské elektromobily. Stejného názoru je i německý kancléř Olaf Scholz (SPD) a Berlín v této věci také tlačí na ostatní země EU. V samotné spolkové vládě má ale odpůrce.

Členské země EU budou v pátek hlasovat o návrhu, podle kterého by měla být uvalena cla na čínské elektromobily ve výši až 45 procent.

Szijjártó poukázal na to, že ačkoli Evropská komise argumentuje ochranou zájmů výrobců automobilů na kontinentu, největší společnosti v tomto odvětví, které mají továrny i v Maďarsku, "protestují rukama nohama" proti tomu, co považují za extrémně škodlivý a nebezpečný návrh.

„Proč je ale tento návrh bruselských byrokratů škodlivý a nebezpečný a proč může rituálně zabít evropskou konkurenceschopnost? Automobilový průmysl je páteří evropské ekonomiky, ...evropské automobilky mimořádně úzce spolupracují s čínskými automobilovými společnostmi,“ upozornil ministr s tím, že například v Maďarsku jsou vztahy mezi velkými německými výrobci automobilů a jejich čínskými dodavateli velmi těsné a harmonické. Cla tak silně poškodí celý evropský automobilový průmysl, který je už tak ve velkých problémech.

„Strategická aliance s východními, převážně čínskými dodavateli, jsou základním prvkem strategie mnoha velkých evropských automobilek. Značný počet velkých evropských automobilek také považuje Čínu za velmi důležitý trh, kde mají velmi důležité obchodní zájmy. Kromě toho má několik evropských výrobců automobilů továrny a pobočky v Číně,“ připomněl.

Stejný názor zastává i německý automobilový průmysl a potažmo kancléř Olaf Scholz i ministr dopravy Volker Wissing a ministr financí Christian Lindner (oba FDP). I když řada ministrů spolkové vlády je naopak za zavedení cel na čínské elektromobily a ve vládě je kvůli tomu spor. Automobilový průmyslu podle deníku Handelsblatt vyvíjí už delší dobu masivní tlak na spolkovou vládu, aby se postavila proti zavedení tarifů. A německá vláda zase tlačí na jiné členské země EU, aby cla EU nepřijala. Naopak cla prosazuje například Francie. Prezident Emmanuel Macron to znovu potvrdil tento týden v Německu.

Péter Szijjártó zdůraznil, že plánovaná cla EU jsou proti zájmům evropských výrobců automobilů a jsou pro ně riziková a nebezpečná. „Návrh bruselských byrokratů je tedy krajně riskantní a krajně nebezpečný z pohledu celé evropské ekonomiky,“ řekl.

"Západoevropské země exportují do Číny zboží za stovky miliard eur ročně a je jasné, že některé z těchto exportů mohou být ohroženy, pokud Číňané přijmou odvetná opatření," dodal. „Návrh Evropské komise ohledně cel uvalených na čínský automobilový průmysl je tedy z každého úhlu pohledu špatný, z každého úhlu pohledu škodlivý a z každého pohledu extrémně nebezpečný,“ uvedl.

"Doufáme, že se najde více členských států, které se budou chovat racionálně, budou brát ohled na vlastní národohospodářské zájmy a neustoupí nějakému mainstreamovému tlaku," dodal Péter Szijjártó.

 

 

mar

3. října 2024