Němci nemohou udat elektroauta, hrozí propouštění. Zůstanou nám i spalovací, klidní Škoda
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Německé automobilky v popředí s koncernem Volkswagen dál dojíždějí na nedobře rozehranou partii s elektromobily. Evropský trh, který Berlín táhne, se v porovnání s Čínou nebo Severní Amerikou jeví čím dál tím méně konkurenceschopně. Tam, kde konkurence v průběhu let vybudovala celou infrastrukturu vystavěnou okolo produkce relativně laciných aut s elektrickým motorem, Německo zaostává. Stále vysoké pořizovací ceny nevyvolávají takový zájem, jaký by byl potřeba a právě Volkswagen je nucen v různých částech země utlumovat výrobu. Objevuje se také otázka, jaké dopady to může mít na tuzemskou Škodu Auto.
Jak moc se západní soused České republiky potýká se záplavou aut především z Asie, ukazuje nedávná studie německého ekonomického institutu IW. Podle jeho zprávy dovoz čínských automobilů a automobilových součástek do Německa v první polovině roku vzrostl o 75 procent. Vývoz aut a dílů z Německa do Číny se pak snížil o 21 procent.
Do toho přicházejí zprávy o uvadajícím zájmu o německé elektromobily a nucené ochlazení výroby. Podle serveru Automobilwoche má po více než 20 letech skončit výroba vozidel v drážďanské Transparent Factory. Vyráběly se zde vozy jako Volkswagen Phaeton, později třeba elektrický Golf a od roku 2021 jeden z nejnovějších elektrických modelů značky ID.3.
Místa mají zůstat jen pro 300 lidí, ostatní mají podle všeho skončit. Koncern v odpovědi na otázky příliš spekulovat nechtěl. „Značka Volkswagen Passenger Cars v současné době vyvíjí podrobný balíček opatření k implementaci výkonnostního programu. (...) Cílem je dále zvyšovat globální konkurenceschopnost a řešit nestabilní situaci na trhu,“ uvedl jen. Podle serveru je už rozhnodnuto.
Minulý týden pak vyšlo najevo, že i ve východoněmeckém městě Cvikov (Zwickau) hrozí v důsledku slabé poptávky po elektromobilech rušení pracovních míst. Podle agentury DPA se jedná o tom, že továrna nebude prodlužovat zaměstnancům smlouvy uzavřené na dobu určitou. V počáteční fázi by se to mohlo na konci října dotknout několika stovek lidí. Továrna celkově zaměstnává kolem 10 700 lidí.
„Je to vážná situace,“ uvedl saský ministr hospodářství Martin Dulig. Připustil, že továrna má nyní problémy s odbytem. Závod ve Cvikově v uplynulých letech přebudoval Volkswagen v továrnu vyrábějící výhradně elektromobily. Do přestavby závodu investoval 1,2 miliardy eur (téměř 30 miliard Kč).
Loni továrna vyrobila 218 000 elektromobilů. Letos se měla produkce zvýšit, namísto toho by mohlo ale dojít k omezování směn, píše agentura DPA. Maximální kapacita továrny činí 360 000 elektromobilů ročně.
Složitá situace
Poptávku po elektromobilech v Německu nyní tlačí dolů vysoká inflace a omezování subvencí. Němečtí výrobci elektromobilů navíc čelí na mezinárodních trzích konkurenci ze strany americké společnosti Tesla i ze strany čínských automobilek, jako je například firma BYD.
Na německém trhu jich teď působí osm. Na celkovém prodeji aut v zemi zatím mají podíl pouze 1,5 procenta, podle všemožných prognóz se má nicméně podíl rychle zvětšovat. Nedávná analýza společnosti Allianz odhadla, že by si během několika let mohla dostupná čínská auta z evropského trhu vzít sedm miliard eur (163,5 miliardy korun) ročně.
Podle britského magazínu Autocar se teď v Německu řeší především celá smysluplnost výroby elektromobilů na starém kontinentě. „Chceme investovat do technologií, baterií, čipů, ale Evropa je v téhle hře příliš pomalá,“ říká Thomas Schaefer, šéf koncernu Volkswagen, pod nějž spadá i tuzemská Škoda Auto.
„Pro továrnu na baterie je klíčová cena elektřiny. Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech. (...) V Německu je to až třikrát víc. Je dnes levnější vyrábět v Kanadě a pak dovážet do Německa, dokonce i s veškerou logistikou a clem to vyjde lépe,” dodává Schaefer.
„Víme, že čínská nákladová základna je mnohem, mnohem nižší než evropská ze všech možných důvodů, včetně státem řízeného prostředí, a to může být pro evropský průmysl nakonec problém, pokud nenajdeme správné odpovědi,“ říká zase generální ředitel Opelu Florian Huettl.
Server Politico k tomu připojuje i to, že Německo zřejmě nástup Číny a částečně i Severní Ameriky zasáhne vzhledem k jeho orientaci na zelenou ekonomiku úplně nejvíce.
Co česká Škoda
Do nejisté pozice to staví i závody tuzemské Škody Auto, která pro celý koncern stále vyrábí převodovky a němečtí majitelé ji do budoucna přisoudili tu roli výrobce elektromobilů, tu roli poslední bašty se spalovacími motory. Kam se ale bude celý Volkswagen ubírat, není jasné.
Česká automobilka nicméně uklidňuje. „Výrobu elektrických modelů značky Škoda v České republice automobilka podpořila vysokou investicí do přestavby linky na hale M13, která umožňuje paralelní výrobu vozidel se spalovacími motory (na platformě MQB) a plně elektrických vozů (na platformě MEB). V následujících letech bude dále Škoda Auto urychlovat svou ofenzívu v oblasti elektromobility. V této souvislosti bude automobilka nadále rozšiřovat výrobu elektromobilů ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi. V následujících letech plánuje Škoda Auto uvést na trh 6 nových elektrických modelů, přičemž modely Elroq a modernizované verze Enyaq a Enyaq Coupé budou představeny již v příštím roce,“ sdělila redakci mluvčí Ivana Povolná.