BYLO, NEBO BUDE LÍP?

Kampaň houstne: Spolu vytáhlo svéráznou srovnávací tabulku. „Nesmysly, manipulace,“ zuří ANO

BYLO, NEBO BUDE LÍP?
Kampaň houstne: Spolu vytáhlo svéráznou srovnávací tabulku. „Nesmysly, manipulace,“ zuří ANO

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kampaň před sněmovními volbami jede naplno a s ní i vzájemné ostřelování. Zatímco před pár týdny zahájilo ANO billboardovou ofenzivu s heslem „za Babiše bylo líp“, koalice Spolu v těchto dnech zveřejnila srovnávací grafiku, v níž naopak vykresluje ekonomickou situaci za současného premiéra Petra Fialy v pozitivním světle oproti jeho předchůdci Andreji Babišovi. Pod heslem „Fakta místo mýtů“ vyzdvihuje nízkou inflaci, vyšší mzdy i důchody nebo nulovou závislost na ruských surovinách. Kritici však tvrdí, že grafika je zavádějící, používá manipulativní metody a neporovnává srovnatelná data. Spolu si ale za čísly stojí, ANO se ostře ohrazuje.

Podle grafiky měla být průměrná inflace za vlády Andreje Babiše 9,9 %, zatímco za Fialovy vlády 1,8 %. To je ale v rozporu s oficiálními statistikami Českého statistického úřadu. Například průměrná meziroční inflace za Babišovu éru (2017–2021) se pohybovala mezi 2 až 3,8 %, v roce 2021 dosáhla 3,8 %, odkud postupně rostla. Hodnota 9,9 % odpovídá lednu 2022, kdy už přitom vládl Fiala. Naopak v roce 2022, tedy po nástupu Fialovy vlády, vzrostla inflace na rekordních 18 %, v roce 2023 činila 10,7 %. Hodnota 1,8 % odpovídá až dubnu 2025.

„Za nás nikoliv 9,9 %, jak lžete, ale 5,4 % (Eurostat 12/21), resp. 6,6 % (ČSÚ 12/21). Sekl jste se o 83 %, resp. o 50 %,“ ohradil se vůči premiérovi na síti X bývalý ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (ANO). „Podle reakcí pod tímto pamfletem už vám nevěří ani kamarádi z kampeličky,“ prohlásil.

Podobně problematická je i statistika průměrných mezd. Podle dat Českého statistického úřadu činila v roce 2021 průměrná hrubá měsíční mzda 38 277 Kč. V roce 2024, tedy za vlády Petra Fialy, dosáhla 46 164 Kč. Reálný nárůst je tak výrazně nižší, než uvádí grafika – v ní je pro Babiše uvedeno 37 839 Kč, pro Fialu 49 229 Kč. Není přitom jasné, zda jde o mzdu přepočtenou, mediánovou nebo jiný ukazatel. Hodnoty důchodů také nejsou přesně označeny.

ANO: Nesrovnatelné a lživé

Kampaň Spolu okamžitě vyvolala ostré reakce ze strany opozice. Kromě Havlíčka se ozval třeba i poslanec ANO Patrik Nacher, který označil grafiku za „lži, nesmysly, srovnání nesrovnatelného – absolutní částky, procenta, průměry, nejlepší versus nejhorší roky… toto je typické šíření dezinformací“.

Představitelé Spolu ale za obsahem stojí. „Není co dodat. Prosperita versus chaos a orbanizace,“ uvedl ministr Marek Ženíšek. „Taková jsou fakta,“ napsala ministryně obrany Jana Černochová. Grafiku také sdílely účty TOP 09 nebo ODS či šéf poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob.

Mluvčí ODS Jakub Skyva následně poskytl deníku Echo24, v němž grafiku také brání. „Nejde o žádné vybírání čísel. Ukazujeme klíčová fakta, která mají konkrétní dopad na život lidí: výši mezd, důchodů, inflaci, investice, obranu, výstavbu dálnic i energetickou bezpečnost. To jsou skutečné výsledky,“ vysvětluje.

„Chápeme, že se to zástupcům ANO nečte lehce. Ale my nabízíme fakta. Oni nabízeli jen sliby a populismus. A to je ten zásadní rozdíl,” dodal.

Volební přestřelka: billboardy, weby a koláže

Obě strany tak v předvolební kampani přitvrzují. Hnutí ANO v květnu zahájilo ostrou billboardovou ofenzivu, kde vyzdvihuje Babišovu éru hesly jako „Za Babiše bylo líp“ a graficky srovnává ceny potravin, dálničních známek nebo státního dluhu. Na vizuálech tak jsou například obrázky piva s nápisem „O 25 procent levnější“, automobilu s popiskem „Dálniční známka o 940 Kč levnější“, vejce s titulkem „O 63 procent levnější“ nebo peněženky s českou vlajkou s nápisem „O 27 procent nižší státní dluh“. Premiéra Fialu na některých vizuálech ANO označilo za „nejhoršího premiéra na světě“ s odkazem na žebříček agentury Morning Consult.

Koalice Spolu reagovala webem Nejhorsipremier.cz, kde si mohou uživatelé vytvářet vlastní koláže s Babišem a jeho výroky. Kampaň navazuje na předchozí billboardy z loňského roku, kde Spolu prezentovalo dosažené cíle vlády pod heslem „Děláme, co je třeba“.

Kampaň už rozjely i další subjekty. Vládní Starostové se při startu hlavní fáze vymezilo proti strašení a napadání soupeřů. Oznámili, že povedou takzvanou Dobrou kampaň upozorňující na dobročinné snahy. Piráti zahájili na konci května, zatímco SPD již tradičně pořádá svůj jarmark, na němž nabízí levné potraviny.

Experti: Kampaň bude tvrdá, s fakty se zachází volně

Podle expertky na politický marketing Marcely Konrádové se dá očekávat, že obě hlavní strany povedou kampaň s ostrými sděleními: „Není to nic neobvyklého – vzpomeňme na negativní kampaň Spolu před volbami 2021 nebo slogan ‚Rusko pro tebe všecko‘.“ Dodala však, že „billboardy volby nevyhrávají“.

Politolog Petr Just upozorňuje, že ANO musí v kampani radikalizovat sdělení, pokud chce dosáhnout jednobarevné většiny. „Na jejich voliče to očividně zabírá,“ uvedl.

Srovnávací grafika Spolu, jakkoliv opticky atraktivní, využívá nesrovnatelná data z různých období a ignoruje širší ekonomický kontext. V ostré předvolební kampani tak přibývá momentů, kdy fakta ustupují marketingu. Volby do Sněmovny budou letos 3. a 4. října, stanovil v tomto týdnu prezident Petr Pavel.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.