Poslední sezóna Jiřiny Bohdalové aneb Umíme vyznávat úctu?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Minulý týden kromě mnoha jiných událostí znamenal souběh dvou poznámek dvou výrazných českých osobností: nejprve čtvrtého října uběhlo šesté výročí od podpisu prozatím poslední smlouvy Jaromíra Jágra v NHL. Následně šestého října oznámil principál Divadla Na Jezerce, herec Jan Hrušínský, že po osmnácti letech působení na jeho scéně a po šestašedesáti letech účinkování v divadle vůbec ukončuje svou divadelní kariéru herečka Jiřina Bohdalová. Osudy obou zmíněných jsou si v něčem podobné – zdají se totiž být nesmrtelní: Jágr po odchodu z NHL nadále i v jednapadesáti letech hraje ve svém domovském Kladně nejvyšší tuzemskou hokejovou soutěž (a trénuje ho jiná velká hvězda, která udělala kariéru v zámoří, o sedmnáct mladší Jakub Voráček), Bohdalová sice kvůli zdraví opustila divadlo, ale na účinkování ve filmu ani v televizi ještě rezignovat nehodlá (ostatně za rok bude mít premiéru film, který natáčela letos v létě).
Ryzost vděku fanoušků byla skutečně nezastíraná a v našinci – přinejmenším ve mně – vyvolala, pokud jde o úctu, drobné zahanbení: říkal jsem si, že takto upřímně se radovat z pouhé něčí přítomnosti vlastně u nás neumíme, že automaticky cítíme potřebu takové pocity výsměšně shodit. Proto jsem byl zvědavý, jaké ohlasy vyvolá zpráva o odchodu Bohdalové z divadla. Jistěže jsem očekával společenské dojetí, ale taky cynické komentáře. Kupodivu jsem jich mnoho nezaznamenal, což je asi dobrá zpráva o tom, že ještě jsme schopni vnímat pokročilé stáří jako ne snad hodnotu, ale signál, že nadhled je namístě a vyplatí se – vždyť proč se neustále s někým dohadovat. (Bůhvíproč jsem si u toho automaticky vzpomněl třeba na to, s jakou velkorysostí se nesmlouvavý filmový kritik Andrej Stankovič kdysi rozhodl dále se nevyjadřovat k dílu Zdeňka Svěráka na znamení úcty za to, že se Svěrák suverénně postaral o postiženého kamaráda Jana Kašpara, který po úrazu skončil na vozíčku a kterému pak dramatik psal v divadle role na tělo – tedy na vozík.)
Velkorysost v případě Bohdalové bude totiž potřeba vždy, když její dílo a život začneme hodnotit. Patří totiž sice k tvářím normalizace, k těm, kteří navenek někdejší režim legitimizovali, stejně tak se suverénně udržela v porevolučních letech, ba dokonce byla slavnou už v letech šedesátých (vždyť hrála hlavní roli v trezorovém Uchu). Ale vnímat ji zjednodušeně jako režimní obličej vlastně nejde, neboť patří k těm, jejichž osud dokládá, jak složité je se v řádění komunistů vyznat. Nemá totiž životopis, který by dejme tomu v letech padesátých byl výstavní: její tatínek doma schovával ministra Benešovy vlády, zbraně pro protikomunistický odboj a dostal za svou vlastizradu patnáct let v komunistickém žaláři (stejně jako hereččin bratranec, který skončil v Jáchymově). Vyslýchána byla i samotná Bohdalová, dokonce jí hrozili odebráním dítěte. Další kaňka přišla po sovětské okupaci: hereččina sestra v roce 1969 emigrovala do Švédska.
Bohdalovou i Jágra zjevně vždy zachraňuje jejich výjimečný talent, tak nepřehlédnutelný, že politika před ním vždy kapituluje. Pokorně bychom tedy měli vnímat, že život je pestrobarevný – a tito dlouhověcí nám to zákrutami svých osudů nezřídka připomínají. (Proto jednou snad bude pochopitelnější také Jágrova afinita k silovým režimům a silným lídrům.)