30 médií ze 17 zemí žaluje Google o víc jak 50 miliard. „Žaloba je spekulativní a oportunistická,“ reaguje gigant
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Americká internetová společnost Google čelí žalobě od české skupiny Prima a dalších 31 evropských mediálních skupin. Firmy po americkém gigantu požadují 2,1 miliardy eur (53,2 miliardy Kč) za to, že podle nich kvůli praktikám Google v digitální reklamě utrpěly ztráty. Vyplývá to z prohlášení jejich právních zástupců Geradin Partners a Stek. Americká společnost žalobu odmítá a hodlá se proti ní bránit.
"Zúčastněné mediální společnosti utrpěly ztráty v důsledku méně konkurenčního trhu, což je přímý důsledek pochybení společnosti Google," uvádí se v prohlášení právníků žalující strany. "Nebýt zneužití dominantního postavení ze strany společnosti Google, mediální společnosti by získaly výrazně vyšší příjmy z reklamy a platily by nižší poplatky za reklamní služby. A co je zásadní, tyto prostředky se mohly znovu investovat do posílení evropského mediálního prostředí," dodali právníci.
Na podporu svých tvrzení připomínají pokutu 220 milionů eur, kterou francouzský úřad pro hospodářskou soutěž vyměřil Googlu za jeho podnikání v reklamních technologiích v roce 2021. Zmiňují i obvinění od Evropské komise z loňského roku. "Skupina Prima je jednou z více než třiceti mediálních skupin ze sedmnácti zemí, které se zapojily do společné žaloby na společnost Google," potvrdila mluvčí Primy Gabriela Semová.
Žalující skupina zahrnuje mediální domy z Česka, Slovenska, Rakouska, Belgie, Bulharska, Polska, Dánska, Finska, Maďarska a z dalších zemí. Krok přichází v době, kdy proti podnikání Googlu v oboru reklamních technologií zasahují i antimonopolní úřady.
Osm spotřebitelských organizací si stěžuje na Metu
Na americkou společnost Meta Platforms si kvůli ochraně soukromí stěžuje osm spotřebitelských organizací z Evropské unie, včetně českého dTestu. Vadí jim způsob, jak firma shromažďuje údaje uživatelů, protože podle nich přitom porušuje pravidla unie o ochraně soukromí. Zmiňují přitom konkrétně systém předplatného zavedeného na sítích Facebook a Instagram. Žádají proto kontrolní orgány, aby proti majiteli Facebooku zakročily. Stížnosti adresují úřadům pro ochranu údajů ve svých zemích, informovala na webu Evropská spotřebitelská organizace.
Kromě České republiky odešla stížnost kontrolním úřadům také na Slovensku, v Dánsku, Francii, Řecku, Norsku, ve Slovinsku a ve Španělsku. Meta čelí opakovaně stížnostem na to, jak shromažďuje údaje o uživatelích.
Spotřebitelské organizace uvedly, že americká firma nedodržuje pravidla obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Ta se týkají spravedlivého zpracování, minimalizace údajů a omezení účelu jejich sběru. Pro shromažďování a zpracování údajů společností Meta neexistuje podle stěžovatelů žádný právní základ.
čtk,