VIDEO: Nevídaná zácpa v Panamském průplavu. Čeká u něj 200 lodí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Panamský průplav se v posledních týdnech potýká s nedostatkem vody kvůli suchu. V posledních týdnech se tak na obou stranách kanálu začaly tvořit fronty nákladních lodí. V současnosti už jich je kolem 200. Kvůli nedostatku vody smí kanálem proplout pouze 32 lodí denně oproti 36 až 40 za standardních podmínek. Informuje například Wall Street Journal. Je to údajně největší námořní zácpa v historii.
Šéf administrativy kanálu Ricaurte Vásquez Morales varoval na konci července, že kvůli suchu můžou omezení trvat do konce letošního roku. Odhaduje, že kvůli nim přijde společnost spravující kanál o 200 milionů dolarů na poplatcích. Ty se však zároveň výrazně zvedly, když se dostupná místa kromě standardních poplatků pojí s dražbou. Například společnost Maersk, která vlastní jedny z největších kontejnerových lodí, musela na dvou průjezdech připlatit 900 000 dolarů za jednu plavbu, více než dvojnásobek normálního poplatku 400 000 dolarů.
More than 200 ships are stuck in the Panama Canal due to a record drought in the region. Many of them have run aground. pic.twitter.com/WveGjGniGa
— NEXTA (@nexta_tv) August 20, 2023
Právě největší lodě, které často mají napjatý časový rozvrh, kvůli poklesu hladiny v kanálu tratí nejvíce. Správce průplavu uklidňuje, že se s lodními společnostmi snaží transparentně komunikovat, aby například včas zvolily objízdnou trasu. Také jim nabízí například překlad části nákladu na vlak, aby loď byla při průjezdu lehčí. Přesto lodě v současnosti čekající u obou stran kanálu nabírají v průměru 20 dní zpoždění.
Panamský kanál byl přitom nedávno v roce 2016 rozšířen pro delší a širší lodě a zdvojnásobil tak svou kapacitu. Situaci se suchem se snaží však panamská správa kanálu řešit. Najala původní stavitele kanálu Americký armádní sbor inženýrů, aby během deseti let za 2 miliardy dolarů odklonil ke kanálu další čtyři řeky. V současnosti je kanál napájen třemi sladkovodními řekami. Správa kanálu také obhospodařuje vodu pro 2,5 milionu Panamců a musí tak s vodou šetřit. Meteorologové také varují, že kvůli jevu El Ňino se sucho v oblasti může ještě zhoršit.
Panamský kanál byl otevřen v roce 1914 po deseti letech výstavby. Plavba kanálem trvá přibližně 11 hodin a ročně ho využije okolo 6 % celosvětové lodní přepravy.