Babiš sonduje terén. Pátrá, co si lidi myslí o zásahu na fakultě nebo povinné vojně
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Tým bývalého premiéra Andreje Babiše se po čase opět vydal na výzvědy. Do emailových schránek příznivců a dalších zájemců dorazil dotazník, který má za cíl zjistit názory lidí na některá aktuální témata. Babiš a ANO chtějí znát, co si lidé myslí o zásahu policie při střelbě na filozofické fakultě, o držení zbraní nebo o velmi ožehavém tématu odvodů do armády. Mnohé z toho jsou pro voliče opozice citlivé otázky.
„Nemine týden, aby náčelník Generálního štábu Armády České republiky Řehka nevystoupil v médiích a nemluvil o válce. Tvrdí, že se armáda musí připravovat na velkou válku. Dobře, ať se na válku armáda připravuje, od toho ji taky máme. Ale ať to dělá bez zbytečných fanfár, protože tím akorát straší občany. Teď jsme se od něj taky dozvěděli, že je potřeba obnovit vojenskou službu a odvody. A dokonce s ním souzní i někteří vládní politici. Podle mě je to nesmysl, ale zajímalo by mě, jaký názor na to máte vy,“ píše se v emailu zaštiťovaném jménem i podobiznou Andreje Babiše.
Ať už on, nebo předsedkyně poslanců ANO často opakuje, že nechce moc zbrojit a chce mír, nikoliv se připravovat na válku.
„Taky nás zajímá zbraňová legislativa, a jestli by se mělo omezovat právo držení střelných zbraní. Je to otázka, která se samozřejmě stala velmi aktuální po té šílené, tragické střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Kritici zpřísnění ale namítají, že naše zákony patří k těm nejpropracovanějším,“ pokračuje Babiš.
Uživatele pak odkaz zavede na expremiérem ne zrovna propagované stránky chcemelepsicesko.cz, kde se lidí ptá i na ve sněmovně právě hlasované sňatky osob stejného pohlaví. „Pak tu máme jedno důležité téma, kolem kterého je hodně pochopitelných emocí – takzvané manželství pro všechny. Je zajímavé, že koalice nás válcuje, kde může, ale v tomto případě najednou přehazuje zodpovědnost na hnutí ANO. U nás na klubu ve Sněmovně zaznívají různé názory, já bych rád slyšel ten váš,“ dodává.
Fakulta i vojenská služba
A jaké otázky v dotazníku konkrétně zaznívají? Babiš a spol. se vyptávají na kvalitu zásahu policistů při tragédii na filozofické fakultě. „Zásah Policie ČR na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy z 21. prosince 2023 považuji za profesionální a dobře zvládnutý,“ zní jedna z tezí, u níž se voliči mají vyjádřit,, do jaké míry s ní souhlasí. „To, že policie nehlídala hlavní budovu Filozofické fakulty UK, považuji za operační selhání Policie ČR,“ je další.
V souvislosti s tím ANO vyzvídá i okolo zbraňových zákonů a případného držení zbraní. „Současná právní úprava držení zbraní je v pořádku a není třeba měnit,“ zní další výrok.
Výrazně se věnuje palčivému tématu povinné vojny, respektive alespoň administrativních odvodů do armády. „Souhlasím se znovuzavedením povinné vojenské služby“ mají se lidé vyjádřit. Otázky také padají na důležitost manželství pro všechny. Před časem se takto Babiš ptal na korespondenční volbu a euro v České republice.
Nový tým, staré techniky
Není to poprvé, co si hnutí ANO takto v průzkumech testuje náladu společnosti. Podobný email lidem jednou za delší čas dorazí. Babiš tak své metody příliš nezměnil ani poté, co po prezidentských volbách na počátku loňské roku opustili jeho klíčoví marketéři. Odešel „marketingový guru“ a expert na sociální sítě Marek Prchal, hned za ním i mluvčí Vladimír Vořechovský a šéfka kampaně Andreje Babiše Thünde Bartha.
Do jisté míry tím Babiš překvapil, protože se v jeho komunikaci očekávaly větší změny. „ANO bude bojovat o důvěryhodnost, kterou marketingová kampaň Andreje Babiše dost podkopala. Pokud najdou témata a lídry, pak myslím, že obměnit marketingový tým nebude takový problém. Pokud na něj tedy také najdou peníze. Není totiž úplně jasné, kdo tam koho a z čeho platil, kolik financí šlo přímo z kapsy Andreje Babiše,“ sdělila redakci například Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na FSV UK.
Stále číslo jedna
Pro ANO je marketing a oslovování lidí pořád prioritou, což si myslí i Marcela Konrádová z katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. „Hnutí ANO a Andrej Babiš jsou bezesporu průkopníky politického marketingu i politické komunikace u nás. Ať se nám to líbí, nebo ne. Důkazem může být i snaha jiných českých stran a politiků se babišizovat, ne však zcela úspěšně (viz „premiér Nutella). Za úspěchem ale nestojí Babiš, ale tým marketingových a PR expertů, a to interních i externích,“ míní.
„ANO byla, je a bude strana orientovaná na marketing, strana-firma, personální strana atp. dle různých teoretických konceptů. Jinými slovy, je to strana založená na osobním brandu zakladatele a lídra s profesionálním data-driven marketingem a kampaněmi,“ dodala.