NEHODA NA LETIŠTI

Tři důvody pro „zázrak v Tokiu“. Jak smrti uniklo 379 pasažérů Airbusu A-350

NEHODA NA LETIŠTI
Tři důvody pro „zázrak v Tokiu“. Jak smrti uniklo 379 pasažérů Airbusu A-350

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letecké neštěstí, kterému se říká „Zázrak v Tokiu“, odkrývá zákulisí tragické nehody Airbusu A350 a letounu pobřežní stráže Bombardier Dash 8-300 na letišti Haneda. Německý deník Bild poukazuje na tři důvody (personál pracuje rychle a přesně, disciplinovaní pasažéři poslouchají nařízení posádky a letadlo je vyrobeno z těch nejmodernějších materiálů). Všech tří faktory pomohly zabránit katastrofě. Zemřelo při ní pět členů šestimístné posádky pobřežního letounu, ale bylo zachráněno všech 379 cestujících letadlem společnosti Japan Airlines. Podle nejnovějších informací vyšetřovatelů došlo k nehodě a požáru kvůli tomu, že letoun pobřežní stráže neměl povolení ke startu a narazil do přistávajícího proudového letadla.

Letadlo společnosti Japan Airlines se během přistání na ranveji tokijského letiště Haneda srazilo s letounem, který vyrážel pomáhat na poloostrov Noto, kde došlo v pondělí k zemětřesení. Podle dosavadního vyšetřování došlo ke střetu a požáru dvou letadel kvůli tomu, že pobřežní letoun nedostal povolení ke startu. Menší letoun byl podle záznamů komunikace s řídící věží vyzván, aby se svým startem počkal, uvedly agentury.

To odmítá kapitán a jediný přeživší posádky z letounu pobřežní hlídky s tím, že jejich vrtulové letadlo dostalo povolení ke startu. Nehodu vyšetřuje japonský dopravní úřad a oddělené vyšetřování vede také japonská policie. Kolem incidentu panuje stále řada nejasností, včetně toho, jak se oba stroje ocitly na stejné ranveji. Tokijská policie vyšetřuje, jestli k obětem a zraněním nevedla profesní nedbalost.

Dopravní úřad při vyšetřování spolupracuje s agenturami ve Francii, kde se letadla Airbus vyrábějí, a s Británií, kde byly vyrobeny jeho dva motory Rolls-Royce, uvedli podle Reuters lidé obeznámení s případem. Šest vyšetřovatelů japonského úřadu pro bezpečnost dopravy prozkoumalo trosky letadel na ranveji a chystají se vyslechnout piloty obou strojů, ale také představitele letecké společnosti, pobřežní stráže i zaměstnance řízení letového provozu. Z těžce poničeného letounu pobřežní stráže pracovníci úřadu vyzvedli záznamník rozhovorů v pilotní kabině.

Tři důvody, které zabránily katastrofě

Letečtí experti ocenili evakuaci 379 lidí z Airbusu A350, jehož vnitřní prostory zaplnil v důsledku požáru kouř. Cestující a posádka se z letadla dostali po spuštěné evakuační skluzavce, celá akce byla dokončena za 20 minut. Odborníci oceňují také konstrukci Airbusu A350, při jehož výrobě byl použit kompozitní materiál z uhlíkových vláken, který dokázal ochránit lidi na palubě před plameny po dostatečně dlouhou dobu, píše agentura AP.

Deník Bild píše, že evakuace proběhla velmi rychle díky tomu, že 10 letušek a stevardů okamžitě otevřelo všechny přední a zadní dveře, včetně nouzových východů a skluzů. Všichni cestující se dostali do bezpečí během 90 sekund, což přesně odpovídá mezinárodním standardům a každoročnímu cvičení.

Šéfredaktor švýcarského leteckého časopisu Skynews Hansjörg Bürgi uvedl, že se cestující chovali příkladně. „Japonci jsou známí tím, že se řídí pokyny a poslouchají nařízení. V tomto případě musela posádka i cestující reagovat správně,“ řekl s tím, že rychlou evakuaci zajistilo také to, že si cestující nechali na palubě svá příruční zavazadla.

Bild také upozorňuje na nejmodernější materiály, jako je plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Letoun byl starý pouze dva roky a měl nalétáno pouhých 4800 hodin. Díky nejmodernějšímu materiálu bylo letadlo i přes požár dlouho stabilní a poskytlo čas na záchranu pasažérů, píše německý deník.

, vhk

3. ledna 2024