Výjimka pro elektromobily a hybridy nakonec neskončí. V Praze budou dál parkovat zdarma
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Parkování zdarma pro elektromobily mělo v Praze od ledna skončit. Navzdory tomu, že některé městské části začaly řidičům už v listopadu prodávat parkovací oprávnění na nový rok, vedení metropole nakonec změnu odmítlo. Zvýhodnění pro elektromobily tak bude prodlouženo nejméně do 30. června 2025.
Majitelé elektromobilů budou moci zdarma parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první polovině příštího roku. Původně měli majitelé plně elektrických vozů, ale také plug-in hybridů začít platit za parkování v takzvaných modrých zónách už od letošního prvního ledna.
Radní se však dodnes nemohli na změně pravidel shodnout, a proto v polovině letošního prosince rozhodli o prodloužení stávajícího stavu do 30. června roku příštího.
Město podle naposledy schváleného dokumentu využije odkladem získaný čas k jednání s městskými částmi o budoucím způsobu zvýhodnění elektromobilů. „Je totiž třeba si uvědomit, že na jednu stranu potřebné zvýhodnění nízkoemisních vozidel, které je tolik přínosné pro jejich rozvoj s příznivým dopadem na ekologii, má na druhou stranu negativní dopady do regulace parkování,“ uvádí důvodová zpráva k usnesení.
Původní termín konce letošního roku nicméně nadále platí pro konec takzvaných přenosných parkovacích oprávnění, která nejsou vázána na konkrétní registrační značku a používají je například hotely a penziony pro svoje hosty. O tuto možnost od příštího roku přijdou.
Vedení města již delší dobu připravuje komplexní reformu systému ZPS, která zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Zatímco na těchto změnách se koaliční strany shodly, jednání se zasekla na otázce cen parkovného a dohoda zatím nevznikla.
Podobně se koalice Pirátů, Spolu (ODS, TOP 09, lidovců) a STAN zatím neshodla ani na otázkách zvýšení jízdného v MHD a zpoplatnění vjezdu automobilů na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží.
Zóny placeného stání se v Praze v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují především v širším centru a ve vlastním režimu také v Praze 13, 16 a 22. Na parkovném vybere město ročně kolem půl miliardy korun. Parkování zdarma pro auta, jejichž poznávací značka začíná písmeny EL, bylo v Praze zavedeno před devíti lety.