ČÍNSKÁ EXPANZE

USA: Čínská elektroauta jako bezpečnostní hrozba. „Sbírají obrovské množství dat“

ČÍNSKÁ EXPANZE
USA: Čínská elektroauta jako bezpečnostní hrozba. „Sbírají obrovské množství dat“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Chceme, aby všechna tato data proudila do Pekingu?“ V Evropě se čeká s obavami na zaplavení trhu levnými čínskými elektromobily, kromě problémů pro místní konkurenci se však ozývají i jiná varování. Elektromobily či autonomní vozidla sbírají velké množství dat o řidičích, pohybu vozidel i jejich okolí, varovala v tomto týdnu americká ministryně obchodu Gina Raimondová podle agentury Bloomberg. Varování přichází v době, kdy americká vláda připravuje kroky k ochraně citlivých dat a řeší cla uvalená na některé čínské zboží, dodává agentura.

Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a kritizovány kvůli nedostatečné kvalitě a z ní plynoucí nízké konkurenceschopnosti. Situace se však v poslední době změnila, výrazný pokrok pak Čína udělala zejména v elektromobilitě.

Čínské automobilky zaměřující se na elektromobily se snaží expandovat v Evropě, aby snížily závislost na domácím trhu, kde se potýkají s převisem nabídky nad poptávkou a s cenovou válkou, kterou rozpoutal americký konkurent Tesla. Čínské značky se v Evropě snaží využít cenové výhody oproti západním konkurentům, kteří se na elektromobilitu adaptují pomaleji. Evropský trh přitahuje čínské výrobce elektromobilů také z důvodu výrazně nižších cel na dovoz aut ve srovnání se Spojenými státy.

Americká ministryně obchodu Gina Raimondová se v týdnu proti čínským automobilům poměrně ostře vymezila. Podle ní „sbírají obrovské množství informací o řidiči, lokaci vozidla i o jeho okolí,“ cituje ministryni agentura Bloomberg. „Chceme, aby všechna tato data proudila do Pekingu?“ uvedla Raimondová. Podle ní představují čínské elektromobily či autonomní vozidla závažné riziko pro národní bezpečnost.

Právě vysoká cla zavedená ještě za prezidentství Donalda Trumpa jsou podle agentury jedním z důvodů, proč čínské automobilky míří do Evropy či Latinské Ameriky. Řada z nich vyhlásila chystanou expanzi na další evropské trhy, což vyvolává obavy u evropských konkurentů, pro které je obtížné konkurovat čínským automobilkám cenově.

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii, aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří mezi největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě. Vyšetřování EU by mohlo vyústit v zavedení sankčních cel na čínské elektromobily.

Čínské elektromobily bodují zejména výhodnou cenou, bohatou výbavou a nápaditým designem. Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.

Podle analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta činil v loňském roce podíl čínských výrobců trhu s elektromobily v západní Evropě zhruba 8,4 procenta, v roce 2022 tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový.

zdb

3. února 2024