Mosty ve středních Čechách se budou bourat a stavět. Uvolní cestu dílům pro Dukovany
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Dostavba jaderné elektrárny Dukovany si vyžádá změny na středočeských silnicích. Pro přepravu nadměrných a těžkých dílů bude potřeba vybudovat nové účelové komunikace a mosty. Počítají s tím aktualizované Zásady územního rozvoje Středočeského kraje, jejich pořízení dnes schválili krajští zastupitelé.
Dokument vymezuje koridory pro budoucí stavby na pěti místech. Jako nejvýhodnější byla vybrána kombinovaná vodní a silniční doprava. Části jaderného zařízení mají putovat lodí přes Hamburk a Ústí nad Labem do středočeského Týnce nad Labem. Odtud náklad odvezou kamiony do Dukovan.
"Některé silnice a mosty zůstanou, jiné pro nepotřebnost zaniknou. V tomto případě pak budou dotčená území uvedena do původního stavu. Předpokládáme, že těžké transporty budou trvat zhruba čtyři roky, začít by se mělo v roce 2030," uvedl hejtmančin náměstek pro regionální rozvoj Jiří Snížek (Piráti).
Zprůchodnění navržené a schválené trasy pro přepravu těžkých a nadrozměrných dílů je podmínkou pro výstavbu jaderné elektrárny. Komponenty by měl vždy přepravovat nákladní vůz s vlekem, přičemž celková hmotnost soupravy by neměla přesáhnout 895 tun a její délka 53,2 metru.
V tendru na stavbu nového bloku v Dukovanech předložily nabídky společnosti EDF, KHNP a Westinghouse. Součástí nabídek byly nezávazné opce na další reaktory. Vláda pak vyzvala společnosti EDF a KHNP k předložení závazných nabídek ke stavbě až čtyř nových reaktorů v Dukovanech a Temelíně. Smlouva s vybraným dodavatelem by měla být podepsaná na přelomu let 2024 a 2025, první reaktor by měl být v Dukovanech spuštěný v roce 2036.