NEPOCTIVÉ SLEVOVÉ AKCE

Výrazně vyšší pokuty i přísnější kontroly. Ministr Výborný podpoří mýcení falešných slev řetězců

NEPOCTIVÉ SLEVOVÉ AKCE
Výrazně vyšší pokuty i přísnější kontroly. Ministr Výborný podpoří mýcení falešných slev řetězců

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Je potřeba zvýšit kontrolu, tlak a i pokuty. Český spotřebitel by měl být v situaci jako kdekoliv jinde,“ řekl lidovecký ministr zemědělství Marek Výborný v nedělních Otázkách Václava Moravce na ČT. Je to podle něj otázka na Českou obchodní inspekci. Řetězce často využívají k upoutání zákazníků takzvaných „falešných slev“. Inspektoři za ně loni uložili největším supermarketům téměř 18 milionů korun.

Výborný reagoval na informace, že největší řetězce v loňském roce zaplatily za porušování zákona o ochraně spotřebitelů kolem 18 milionů korun, jednotlivé sankce se ale většinou pohybovaly v řádu stovek tisíc korun. Podle Výborného je proto potřeba důsledněji vymáhat zákony, ale i zvýšit pokuty.

Odmítl však, že by se to týkalo resortu zemědělství. Je to podle něj otázka České obchodní inspekce, která spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu.

Ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN) již přísnější postup avizoval. „Osobně jsem rozhodně pro využívání horních hranic pokut, zvlášť u opakujících se provinění. Proto se na toto téma v nejbližší době plánuji sejít s ředitelem inspekce i spotřebitelskými organizacemi a budeme řešit, co s tím,“ řekl Novinkám Vlček.

O falešných slevách psal před několika dny také deník Echo24. Za tuto praktiku loni rozdala inspekce pokuty většině velkých supermarketů. Podle údajů, které redakce získala od inspektorů, byl v souvislosti s prohřešky v oblasti cenotvorby a stanovování slev v loňském roce nejpřísněji trestán řetězec Penny Market, který dostal celkem 18 pokut, dohromady za 5,15 milionu korun. Následoval řetězec Billa s 28 pokutami za 4,46 milionu, Albert (2,86 mil.), Kaufland (2,53 mil.), Lidl (1,96 mil.) a Tesco (844 tisíc korun).

„Nejvyšší pravomocná pokuta ve výši 1 milion korun byla v roce 2024 uložena v souvislosti s uvedenými ustanoveními zákona o ochraně spotřebitele řetězci Billa,“ řekl redakci mluvčí ČOI František Kotrba.

Na konci letošního ledna padla další vysoká pokuta 3 miliony korun, kterou inspektoři vyměřili Penny Marketu na základě kontrol ještě z minulého roku, kde se zaměřovali na slevy, poctivost prodeje a prodej alkoholu nezletilým. Řetězci se vymstilo, že za podobné prohřešky byl trestán opakovaně už v minulosti.

Inspektoři se obvykle zaměřují třeba na to, zda je uvedená cena po slevě vypočtena z nejnižší ceny za posledních třicet dnů, jak to od roku 2023 požaduje zákon, a nikoli z takzvané „běžné ceny“. Nemělo by tak docházet k tomu, že zboží ve slevě je dražší než pár dní předtím, když ve slevě ještě nebylo.

 

jaf

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.