Ostatní banky se obrací proti Air Bank: karty a terminály stačí, nový systém neplánujeme
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V České republice má letos vzniknout nový způsob placení, který by obešel poplatky obchodníků karetním společnostem i provozovatelům terminálů. Nový model takzvaných okamžitých plateb, které už teď fungují v podobě QR kódů, vyvíjí tuzemská Air Bank. Odpadl by tak jeden z hlavních argumentů obchodníků, kteří nechtějí přijímat platební karty. Ukazuje se ale, že kdo bude chtít vznikající způsob placení vyzkoušet, bude alespoň nyní muset sáhnout po právě této bance. Ostatní mají totiž za to, že karty a terminály postačují.
Obchodníci neochotu přijímat platební karty vysvětlují právě výší poplatků, které musí platit. Konkrétně jde o poplatek vydavatelské bance, který v průměru činí 0,45 procenta z částky, poté poplatek karetní asociaci o průměrné výši 0,2 procenta a také poplatek za processing a clearing, což je asi půl koruny na transakci.
I proto Air Bank ohlásila, že v pilotní verzi testuje způsob platby, která by se těmto poplatkům vyhnula. „Rádi bychom ještě v letošním roce na bankovní trh přinesli zcela nový způsob placení, který umožní přijímat obchodníkům platby i bez klasického platebního terminálu. Naším primárním cílem je eliminovat hotovost všude tam, kde o ni obchodníci a zákazníci nestojí. Obchodníci z důvodu, že nemají v současné době dostatečně technicky nenáročný a cenově atraktivní způsob přijímání bezhotovostních plateb,“ uvedla mluvčí banky Jana Pokorná.
Debata hotovost versus karty plnila veřejný prostor celý červenec. Podle nedávného průzkumu společnosti STEM/MARK pro poskytovatele bankomatů Euronet se kupříkladu každý čtvrtý Čech setkal s tím, že v obchodě přestali přijímat platební karty. Svědectví o mizejících platebních terminálech se šířily na sociálních sítích, podle ekonomů to mohlo být způsobeno částečně šedou ekonomikou, částečně ale také právě poplatky.
Terminály stačí, hlásí banky
Většina českých bank podle všeho na tom ale nehodlá nic moc měnit. „V současné době poskytuje UniCredit Bank na českém trhu téměř 23 000 platebních terminálů. Domníváme se, že klienti i obchodníci mají širokou škálu možností pro placení bezhotovostně,“ uvedl za banku mluvčí Petr Plocek.
Česká spořitelna umožňuje formu okamžitých plateb právě skrze QR kódy. „Placení přes QR kódy však stále využívá jen naprosto zanedbatelné procento obchodníků, a to zejména proto, že v případě, kdy banka platícího klienta neumožňuje okamžité platby, nemá obchodník jistotu, že platba, kterou klient přes QR kód bude nakonec připsána na účet obchodníka,“ míní mluvčí spořitelny Filip Hrubý.
„Neregistrujeme mezi našimi klienty jakýkoli růst zájmu o platební řešení na bázi QR kódů, naopak v případě platebních terminálů platí, že zájem o jejich využívání mezi našimi klienty vzrostl meziročně zhruba o 6-7 procent,“ dodává Hrubý.
„Alternativní řešení oproti platbám kartou pravděpodobně bude muset mít vlastní infrastrukturu, aby transakce proběhly. Stejně tak nějaké záložní řešení pro případy výpadku systému. Ve výsledku budou zákazníci platit metodou, která je pro ně nejpohodlnější,“ uvádí za Raiffeisenbank její mluvčí Tereza Kaiseršotová.
Banka podle ní další způsob řešení zatím neplánuje. „Přestože po skončení povinnosti EET se někteří obchodníci opět vrací pouze k platbám v hotovosti, hlavním důvodem zřejmě nebudou náklady spojené akceptací platebních karet. Za poslední roky, kdy se akceptace platebních karet výrazně rozšířila, stala se i nákladově pro obchodníky výrazně příznivější než tomu bylo před lety,“ doplnila.
Platby mobilem stoupají
Bezhotovostní platby a konkrétně mobilem jsou čím dál tím oblíbenější. Podle červencového průzkumu společnosti KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky, přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, konkrétně jde o 67 procent z nich.
Změna nastala i ve formě bezhotovostní platby, oblíbenost platebních karet významně dohání právě platba chytrým telefonem „Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných 10 procent se zvýšila frekvence placení smartphonem,“ uvádí Jitka Palatová ze společnosti.
Vloni uvádělo 22 procent lidí, že nejčastěji platí mobilem, nyní už to je 32 procent. Chytrými hodinkami zatím nejčastěji platí jen 4 procenta zákazníků.
Pokud prodejce karty neakceptuje a kupující u sebe nemá dostatečnou hotovost, se podle průzkumu v 57 procentech případů obchod neuskuteční a zákazník odchází ke konkurenci. O pár měsíců dříve by odešlo 48 procent zákazníků a naopak 52 procent by bylo ještě ochotno při odmítnutí platby kartou vyhledat nejbližší bankomat, vybrat si hotovost a vrátit se. Dnes by to udělalo už jen 40 procent z nich.