CO JE ZA PÁDEM LETADLA

Hodiny před smrtí Prigožina: na palubě byli kupci, tajné služby sází na výbuch

CO JE ZA PÁDEM LETADLA
Hodiny před smrtí Prigožina: na palubě byli kupci, tajné služby sází na výbuch

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Co předcházelo pádu letadla s majitelem a šéfem Wagnerovy armády Jevgenijem Prigožinem? První verze, že letoun zasáhla ruská raketa země-vzduch, je zřejmě překonaná. Podle amerických tajných služeb stál nejspíš za pádem letadla úmyslně vyvolaný výbuch. Existují ale i další verze: chyba pilota nebo porucha letadla. Podle Prigožinovy letušky byl totiž let opožděn kvůli urgentním opravám.

Podle mluvčího Pentagonu nic nenasvědčuje tomu, že by letadlo šéfa ruské Wagnerovy žoldnéřské skupiny Jevgenije Prigožina zasáhla raketa země vzduch. Zásah ruským systémem protivzdušné obrany byla vůbec první verze, která se objevila po pádu letadla. Pentagon tím ve čtvrtek reagoval na dřívější zprávu agentury Reuters, která se odvolávala na dva nejmenované americké činitele. Podle agentury AP americké tajné služby předběžně vyhodnotily, že pád letadla způsobil úmyslně vyvolaný výbuch.

Nejmenovaný zdroj agentury AP řekl, že verze o výbuchu je v souladu s „dlouhodobými snahami ruského prezidenta Vladimira Putina umlčet své kritiky“. Žádné podrobnosti ohledně příčiny exploze, která byla podle něho pomstou za červnovou Prigožinovu ozbrojenou vzpouru, ale nezmínil.

Před vzletem proběhla „krátká a nečekaná oprava“

Ruskojazyčná agentura Nexta upozornila, že se na internetu objevilo video z paluby Prigožinova letadla, které bylo údajně na prodej za 5 milionů dolarů. A v den havárie se na něj přišli podívat „kupci“. Mělo jít o zástupce letecké společnosti RusJet Alexandra Julina a technického ředitele Sergeje Klokotova. Po kompletní prohlídce letadla prý „v tichosti odešli“, píše Nexta s odkazem na jeden telegramový kanál. Není ale jasné, zda by tato událost mohla s pádem letadla souviset.

Další indicie pochází od Prigožinovy letušky Kristiny Raspopové. List The Sun napsal, že devětatřicetiletá letuška si svým blízkým před posledním letem stěžovala, že čeká v letištní kavárně. Let měl údajně zpoždění kvůli „krátké a nečekané opravě“. Na sociální síti dokonce zveřejnila svou poslední fotografii, na které se zvěčnila při čekání na odlet.

„Říkala, že je v Moskvě, že dnes nebo zítra odletí. Letadlo procházelo údržbou nebo urgentními opravami. Čekali na odlet,“ uvedl jeden z příbuzných Kristiny.

Jak poznamenává BBC, neexistuje příliš otevřených zdrojů, ze kterých by se daly vyvodit závěry, co se nad Tverskou oblastí stalo. Určitá data se dají vyvodit ze stránek, které sledují letový provoz, jako je Flightradar24. Ten dokáže sledovat polohu letadel v reálném čase, ukáže jejich rychlost i výšku, ve které se pohybují.

Podle těchto údajů letěl stroj Embraer Legacy 600 s registračním číslem RA-02795 se zapnutým transpondérem od 17:59 moskevského času do 18:11 (16:59 až 17:11 SELČ). Soudě podle dráhy letu letoun zapnul transpondér až ve vzduchu, což některá letadla dělají. V té době byl ve výšce 3,7 kilometru u města Zelenograd poblíž Moskvy, letěl rychlostí 585 kilometrů za hodinu, nabíral výšku a stále zrychloval.

Během celého zaznamenaného letu letoun stoupal a zvyšoval svou rychlost, dokud transpondér nepřestal vysílat informace. Přístroj nevykázal žádný pokles stroje, zařízení tedy muselo být buď vypnuto, nebo ve vzduchu přestalo fungovat z jiného důvodu.

Dalším zdrojem informací, ze kterých by se dalo usoudit, co se ve vzduchu stalo, jsou videozáznamy očitých svědků. Jedna z nahrávek ukazuje, jak letadlo padá kolmo dolů ve vývrtce a za ním se táhne kouřová stopa. Ve stejnou chvíli je vidět na obloze bílý kouřový mrak, který zůstává viditelný v místech, odkud letadlo padalo.

Na jiném videu je slyšet zvuk motoru. Zda patří padajícímu letounu, ale není jasné. Žena, která nahrávku komentuje, říká, že byly slyšet dva výbuchy a že „dron“, jak letadlo nazývá, byl sestřelen. Rovněž dodává, že kromě letounu „padaly i různé kusy“. Další nahrávky ale žádné exploze nezmiňují. Když byly zveřejněny fotografie trosek letadla, podle některých expertů na nich byly vidět malé díry právě po zásahu protiletadlovou střelou. Na jiných snímcích ale nic takového vidět nebylo.

Dvě nejoblíbenější verze, o kterých se diskutuje na internetu, jsou výbuch na palubě a zasažení střelou ze země. Ve prospěch exploze mluví fakt, že se letadlo začalo rozpadat ve vzduchu. Moderní letadla jsou přitom navržena tak, aby jejich kostra odolala velkému tlaku. Prigožin neletěl stíhačkou, na druhou stranu i civilní letoun se může dostat do problémů a turbulencí, poznamenala BBC. Jak dodala, na otázku, co za rozpadem letounu mohlo stát, mohou jednoznačně odpovědět pouze letečtí experti.

Pravdou nicméně je, že jeden z úlomků stroje byl nalezen až dva kilometry od místa havárie. A o rozpadu letounu hovořili i někteří svědci. „Jedno křídlo odletělo na stranu… motory stále běžely, byl jsem překvapen, že motory běžely ještě několik vteřin. Pak předek letadla poklesl dolů a stroj začal pomalu padat k zemi,“ citoval server fontanka.ru jednoho ze svědků.

Pokud jde o možnou explozi na palubě, ruský telegramový kanál Baza uvedl, že bomba mohla vybuchnout v zadní části letounu u toalet. Na druhou stranu ale, kdyby v letadle byla umístěna bomba, stroj by začal ve vzduchu hořet a na videozáznamech padajícího letadla nic podobného vidět není.

Pravděpodobnější se tedy může jevit verze o určité události na palubě, v důsledku které byla nad letadlem ztracena kontrola a stroj se začal ve vzduchu rozpadat. O jakou událost mohlo jít, není jasné.

Mnoho komentátorů sdílí verzi o možném sestřelení letadla. List Financial Times s odvoláním na své zdroje napsal, že byl letoun sestřelen systémem protivzdušné obrany, podrobnosti ale neuvedl. Podobné informace se objevují i na telegramových kanálech blízkých wagnerovcům. Ve prospěch této verze hovoří několik faktů, zaprvé bílý obláček, který byl vidět na jednom z videí, mohl být kouř z výbuchu rakety. Zadruhé jsou tu prohlášení svědků, kteří hovoří o explozích. Na druhou stranu ale kouřový mrak na obloze mohl být i důsledkem exploze na palubě. A této verzi nenahrává ani to, že na obloze nebyla vidět žádná stopa po letu rakety.

Jak uzavírá BBC, teoreticky mohly ke katastrofě vést i další faktory, které vyšetřovatelé obvykle zvažují – chyba pilota, porucha zařízení či přírodní živly. Většina z nich ale neobjasňuje skutečnost, proč se letoun začal ve vzduchu rozpadat.

Embraer Legacy 600 je přitom poměrně odolné letadlo, které mělo dosud pouze jednu leteckou havárii: 9. září 2006 se stroj tohoto typu ve vzduchu srazil s dopravním letounem Boeing 737. Letadla se navzájem zachytila křídly a obě byla vážně poškozena. Boeing havaroval a na jeho palubě zemřelo 154 lidí. Legacy, i přes vážné poškození křídla, dokázal přistát.

 

, , jaf