Nejsou dotace, není zájem o elektromobily. Trh s auty řeší otřes
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V Evropě se rozjíždí diskuze o skutečném zájmu o elektromobily. Proti číslům hovořícím o nárustu prodejů elektrických vozů jdou totiž zprávy o omezování výroby kvůli nedostatečné poptávce. Dochází k tomu s odstupem několika měsíců poté, co některé státy zrušily či znatelně omezily státní příspěvky na koupi elektrických vozů. Pobídky jsou podle všeho stále klíčovým důvodem, proč lidé nebo firmy po elektromobilech vůbec sahají, v tuzemsku pak vzhledem ke slabší tradici pomalu více než jinde.
Nejvíce se teď otřes na trhu s elektromobily řeší v Německu. Koncern Volkswagen, pod nějž spadá i česká Škoda Auto, nedávno na čas omezil výrobu elektromobilů ID.4 a ID.7 v Emdenu. Důvod? Poptávka byla o 30 procent nižší, než si německá automobilka naplánovala. Celkem 300 z dosavadních 1500 zaměstnanců v závodu se navíc rozhodla propustit.
Registrace nových elektromobilů se v Německu propadly poté, co byly od počátku letošního roku sníženy státní pobídky. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu (KBA) klesly registrace bateriových elektromobilů v lednu asi o 83 procent na 18 100 vozů z prosincových 104 300, kdy mnoho lidí spěchalo, aby získali plnou dotaci. Podíl elektromobilů klesl v lednu na 15 procent z více než 55 procent v prosinci, zatímco celkový počet registrací automobilů se snížil o tři procenta, uvedlo sdružení automobilového průmyslu VDA.
Od ledna letošního roku podpoří Německo nákup elektromobilu maximálně částkou 4 500 eur, zatímco do konce loňského roku činila dotace 6 000 eur plus podíl výrobce. Většinou se tak má za to, že za poklesem stojí především menší finanční výhodnost nákupu elektromobilu.
Příspěvky skončily i jinde
Podobný krok jako Berlín učinily také Francie, ale třeba i Švédsko. Tam nová vláda státní dotace na nákup elektromobilů i plug-in hybridů zrušila náhle a zcela. „Bez dotací to povede k pomalejší elektrifikaci, než se očekávalo. Musíme dobýt velmi velký trh, zákazníci ale bez bonusů nepřejdou,“ okomentoval krok Mattias Bergman, výkonný ředitel Mobility Sweden.
Dalším možným vysvětlením ochabnutí zájmu o elektromobily je saturace trhu. Stejně jako v případě Norska a Dánska má právě Švédsko velmi rozvinutý trh s elektromobily. Podle tamější průmyslové organizace BIL Sweden podíl stoprocentních elektrických a plug-in hybridních vozů na konci roku 2020 převýšil podíl benzinových a naftových vozů.
Podíl elektrických aut stoupá
Proti informacím o ochabnutí zájmu o elektromobily jdou statistiky o prodejích. Podle dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prodej automobilů s plně elektrickým pohonem v EU se v červnu meziročně zvýšil zhruba o dvě třetiny na 158 252 vozů. Jejich tržní podíl tak stoupl na 15,1 procenta z 10,7 procenta před rokem. Prodej naftových aut v červnu naopak o 9,4 procenta klesl a činil 139.595 vozů. Jejich podíl na trhu tím dosáhl 13,4 procenta. Nejprodávanější kategorií v EU zůstaly benzinové automobily s podílem 36,3 procenta, za kterými následovaly hybridní vozy.
Podle zpráv jsou stále pozitivní čísla nových registrací ale v podstatě založena na zbývajících objednávkách z roku 2022. „Renault, Audi, Mercedes, dokonce i Porsche nebo Tesla – všude tam se dealeři nemohou zbavit svých elektromobilů. Aktuálně nic nenasvědčuje boomu minulých let,“ napsal server Manager Magazin.
Nadále nezbytné, říkají o pobídkách
V České republice nemají elektromobily takovou tradici. Auta na benzin měla vloni na prodejích skoro dvoutřetinový podíl, naftových bylo 26 procent a elektromobilů zhruba 2,6 procenta.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je pořád problémem především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.
Další překážkou je i to, že pobídky jsou často směřované primárně na firmy. „V podmínkách České republiky, kdy zhruba dvě třetiny vozidel jsou registrovány na firmy a v případě elektromobilů je to až 90 %, rozumím tomu, že úvahy o pobídkách směřují zejména na tento segment,“ míní Petzl. Podle něj by ale bylo dobré i to, kdyby stát nezapomínal na běžné občany, třeba majitele domů se solárními panely.
V případě, že by elektrická auta na domácí trh více vrhla, čeká Českou republiku řada výzev. Elektromobily tu totiž stále nemají vybudovanou tradici a tedy i potřebnou infrastrukturu. „Česká republika se v rámci Evropské unie drží v podílu registrací
nových osobních bateriových elektrických vozidel v pozadí. Podle dat Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) skončila s podílem lehce nad 2 % z celkového počtu registrací na předposledním místě před Slovenskem, přitom průměr Evropské unie činí 12 %,“ říká úvěrová analytička české pobočky Allianz Trade Lenka Treglerová.