DOPRAVNÍ PRAVIDLA

Před světly nezrychlujte. Jízda na oranžovou má stejné následky jako na červenou, varuje resort

DOPRAVNÍ PRAVIDLA
Před světly nezrychlujte. Jízda na oranžovou má stejné následky jako na červenou, varuje resort

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pozdvižení vyvolala v českých médiích zpráva o tom, že za projetí na semaforech na "oranžovou"“ hrozí řidičům nově vyšší, i několikatisícová pokuta. Zmatek způsobilo především to, v jaké situaci ještě projet možné je, a v jaké už nikoliv. Deník Echo24 se proto obrátil na experty ministerstva dopravy, aby situaci vyjasnili. Ti mimo jiné upozorňují na to, že zákon nezná oranžovou barvu, ale pouze žlutou.

Resort tak podle mluvčího Františka Jemelky reaguje na nedávné informace z médií. Například server iDNES.cz totiž upozornil na případ, kdy řidič projel semaforovou křižovatku na oranžové světlo. „Nikoho jsem neohrozil a v klidu projel. K mojí smůle vedle mě jela hlídka, která na semaforu zastavila. Čekal jsem, že dostanu tak tisícovku. Policista mi ale řekl, že se od ledna měnil bodový systém a sazba pokut a že nejmenší postih je 4,5 tisíce a 6 trestných bodů,“ popsal Jiří z Prahy.

Jemelka ale upozorňuje, že nezastavení na žlutou mělo a má stejné následky jako jízda na červenou. „Signál se žlutým světlem ‚Pozor!‘ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Jinými slovy, aby mohl být provoz na křižovatce plynulý a bezproblémový, při rozsvícení žlutého signálu má řidič povinnost zpomalit a zastavit,“ sdělil deníku Echo24 o provozu na pozemních komunikacích.

Podle mluvčího ale řidiči toto ustanovení chápou opačně a při změně signálu se naopak snaží zrychlit a ještě „stihnout projet na oranžovou“. „To určitě není jednání, které bychom měli podporovat,“ uvádí.

„Samozřejmě v případě, že se již nachází řidič blízko křižovatce, smí na žlutý signál bez problémů a bez jakýchkoli negativních následků v podobě správní trestů projet (právě tou konstantní rychlostí, kterou do té doby jel). Takováto jednání rozlišují policisté na místě. U případu na uvedených odkazech policisté vyhodnotili, že řidič mohl a měl bezpečně zastavit,“ podotkl k řidiči z Prahy.

Nové sazby

Co se skutečně změnilo, jsou výše případně uložených pokut. Do konce loňského roku hrozila pokuta na místě do 2500 korun, ve správním řízení pak do 5 tisíc. „Pokud se jednalo o recidivu, pak 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Vždy pak 5 bodů,“ dodal.

Nově je to na místě 4,5 až 5,5 tisíce, ve správním řízení pak 7 až 25 tisíc korun. „Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů,“ popisuje Jemelka.

Podle toho, jak semafor svítí

Jednoduše řečeno tak průjezd ovlivňuje, s jakou další barvou se žlutá rozsvítí. Když se při rozjezdu svítí červená a následně oranžová (žlutá), má se řidič připravit k jízdě, rozjet se může ale až při zelené. Naopak při dojezdu je možné na žlutou projet, pokud to neodporuje bezpečnému zastavení, což je široká šedá zóna. Posouzení a dokazování je pak na policistovi.

Další změny v dopravních přestupcích

S novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích se objevily i další novinky. Aktuální pravidla zpřísnila strhávání bodů. Za nejzávažnější přestupky bude uděleno 6 bodů, za středně závažné 4 body a za méně závažné 2 body. Zvýší se počet bodů potřebných k odebrání řidičského průkazu z 12 na 18, zároveň se také zkrátí doba, po kterou body platí, z 12 na 6 měsíců.

Zároveň můžete své body odmazávat tím, že absolvujete dopravně-psychologické školení nebo bezchybnou jízdu po dobu 3 let. Pokud řidič spáchá opakovaně stejný nebo podobný přestupek, tak mu může být odebrán řidičský průkaz i bez dosažení maximálního počtu bodů. Kromě toho se zavedla možnost udělení trestných bodů i za přestupek, který řidič spáchal mimo Česko.

K zásadním změnám došlo v pokutových sazbách, kde rapidně vzrostly finanční tresty. Za blokované řízení zaplatíte maximální pokutu ve výši 5 000 místo dosavadních 2 500 korun a za správní řízení se účtuje 20 000 místo 10 000 korun, uvádí aktuální tabulka dopravních přestupků na oborovém webu 12bodů.cz.

Zvýší se minimální výše pokuty za odmítnutí testu na alkohol nebo návykové látky z 10 000 na 25 000 korun, za řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek z 10 000 na 25 000 korun i za překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci nebo o více než 50 km/h mimo obec z 2 500 na 5 000 Kč.

Změny na silnici se dotknou také rychlostních limitů, které se opatrně zvedají. Novela zákona o silničním provozu zvyšuje maximální povolenou rychlost na vybraných úsecích dálnic z 130 km/h na 150 km/h. Tato změna se týká pouze úseků, které jsou pro tuto rychlost vhodné a bezpečné. Aktuálně má ministerstvo dopravy vytipované zatím jen tři úseky. Podle slov ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se první úseky se zvýšenou rychlostí na 150 km/h objeví do dvou let, tzn. do roku 2026.

„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Řidiči už také nemusí mít u sebe řidičský a technický průkaz, pokud jsou oba doklady platné, popisuje novela.

jhr

3. března 2024