„Premiér chce, aby Češi jezdili nakupovat do zahraničí,“ kritizuje Potravinářská komora Fialu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Video předsedy vlády Petra Fialy (ODS) o srovnání nákupu potravin v Německu a v Česku vyvolává podle prezidentky Potravinářské komory ČR Dany Večeřové dojem, že premiér chce, aby Češi jezdili častěji nakupovat do zahraničí, a zvyšovali tak tržby tamním obchodům. Hledat konstruktivní řešení, jak zlevnit potraviny v Česku, je o poznání těžší, napsala v úterý na síti X. Poukázala také na nižší DPH na potraviny v Německu. Jako nepovedené vidí Fialovo video i politolog z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Josef Mlejnek.
Prezidentka D. Večeřová: „Videovýlet premiéra Fialy do Německa na nákupy ve mně vyvolává dojem,že pan premiér chce,aby Češi jezdili častěji nakupovat do zahraničí a zvyšovali tak tržby tamním obchodům. Hledat konstruktivní řešení, jak zlevnit potraviny u nás je o poznání těžší!"
— Potravinářská komora České republiky (@PotravinarskaKo) November 7, 2023
Fiala se ve svém příspěvku na sociální síti vydal na nákup do obchodních řetězců v Německu a v ČR. Nakupoval mléko, máslo chléb nebo také například čokoládu, čokoládovou pomazánku Nutella, kečup nebo láhev coca-coly. Řekl, že v Německu stál nákup necelých 20 eur, tedy asi 500 korun. V ČR ho stejný nákup stál o 60 korun více. Podle Fialy byly u některých potravin rozdíly malé, ale například máslo stálo v českém obchodě o třetinu více. "Prakticky totožné výrobky od stejných výrobců jsou v ČR dražší. Navíc se zdá, že v Německu mají větší balení," řekl.
"Pokud se premiér, tedy hlavní představitel výkonné moci, vydá na nákupy. Zjistí, že v Německu jsou potraviny větší, kvalitnější, a hlavně levnější než u nás a v závěru jen rozhodí rukama. Pronese, že vláda nemá v rukou cenotvorbu, ale že se zeptá příslušných firem, proč tomu tak je a bude od nich chtít vysvětlení, tak je to strašně špatně," řekl k videu Mlejnek. Doplnil, že lidé očekávají, že vláda v takovém případě nějak zasáhne. "Čili premiér má 'nákupním videem' buď avizovat zásah, nebo se supermarketům vyhýbat velkým obloukem," míní.
Večeřová podotkla, že v Německu je výrazně nižší sazba DPH na potraviny. V ČR pro potraviny platí snížená 15procentní sazba DPH. V Německu je základní sazba 19 procent a snížená pro vybrané zboží včetně potravin sedm procent. Potravinářská komora také uvedla, že Fiala dělá pouze "show" s nákupním vozíkem. Večeřová už dříve kritizovala to, že i po zastropování cen energií měly české firmy jednu z nejvyšších cen energií v Evropě, což vede ke zdražování výroby.
Minulý týden se na konferenci v Poslanecké sněmovně prezidentka komory také ohrazovala proti opakovaným výrokům Fialy a dalších členů jeho kabinetu k ziskům výrobců potravin. Často zdůrazňovali například podle nich vysoké zisky hlavně firem z holdingu Agrofert. Komora podle Večeřové spočítala, že zisk potravinářských firem v posledních deseti letech činí v průměru 0,2 procenta jejich ročního obratu. V loňském roce zisk firem v různých oborech byl na úrovni od dvou do pěti procent jejich obratu. Například Vodňanská drůbež ze skupiny Agrofert měla loni obrat přes sedm miliard korun a zisk 240 milionů, což odpovídá 3,4 procenta obratu. Podobně podle výroční zprávy dopadly i výsledky společnosti Madeta.