DODÁVKY ZÁPADNÍCH STÍHAČEK

„Nemějme přehnaná očekávání.“ Dodávky F-16 do průběhu ofenzivy nezasáhnou

DODÁVKY ZÁPADNÍCH STÍHAČEK
„Nemějme přehnaná očekávání.“ Dodávky F-16 do průběhu ofenzivy nezasáhnou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ukrajinskou protiofenzivu ztěžuje neschopnost vybudovat si vzdušnou převahu. Kyjev už několik měsíců usiluje o dodání amerických stíhaček F-16, k jejich nasazení ovšem dojde až poté, co ukrajinští piloti prodělají potřebný výcvik, to by mohlo být nejdřív na podzim. Bezpečnostní analytik Vojtěch Bahenský však pochybuje o tom, že by samotné dodání F-16 vedlo k ukrajinské nadvládě ve vzduchu. „Nemějme přehnaná očekávání, to je zásadní,“ řekl Bahenský deníku Echo24.

Kyjev už měsíce lobbuje u západních států za dodání amerických stíhaček F-16. Do jejich nasazení ale zbývá ještě přinejmenším několik měsíců. Samotný výcvik ukrajinských pilotů by se přitom podle názoru různých expertů dal stihnout i za zhruba čtyři měsíce.

Podle oficiálních informací, které poskytl americký ministr obrany Lloyd Austin s koncem května, mají výcvik vést Dánsko a Nizozemsko. Obě země je mají k dispozici a podle odhadů by mohly poskytnout Ukrajině až 40 strojů F-16, které chtějí v budoucnu nahradit modernějšími stíhačkami páté generace F-35.

Podle Vojtěcha Bahenského z Katedry bezpečnostních studií na Fakultě sociální věd Univerzity Karlovy ale nejspíš do průběhu aktuální ukrajinské protiofenzivy, která začala před zhruba dvěma týdny, nepromluví. „Dodávky strojů F-16 a jejich integrace do Ukrajinských sil z mého pohledu nejsou v časovém horizontu stávající ofenzivy reálné a tedy si nemyslím, že by její průběh významněji ovlivnily,“ říká Bahenský.

„Navíc se musím přiznat, že považuji za vysoce nepravděpodobné, že by dodávky strojů F-16 – i když budou doprovozeny dodávkami moderních střel – mohly vést k ukrajinské nadvládě ve vzduchu. Důvod, proč ani jedna strana nedominuje vzduch, jsou rozsáhlé sítě protivzdušných systémů na obou stranách,“ uvedl.

„Možná v budoucnu bude Ukrajina schopná s využitím SEAD/DEAD střel schopná dosáhnout aspoň lokalizovaně vzdušné převahy.“ Výraz SEAD/DEAD znamená „Suppression/Destruction of Enemy Air Defense“, tedy potlačení/zničení nepřátelské protivzdušné obrany, jde tedy o jiný termín pro takzvané protiradarové řízené střely, jako jsou v kontextu války na Ukrajině například americké AGM-88 HARM. Více jsme o nich psali v článku Ukrajinské stíhačky vzlétnou s americkými raketami HARM i JDAM.

„Ale nemějme přehnaná očekávání, to je zásadní, obecně bych předpokládal, že západní stroje spíše pomůžou pozemním protivzdušným systémům s ochranou ukrajinského vzdušného prostoru především před útoky v ukrajinském týlu s pomocí střel s plochou dráhou letu nebo dronů,“ dodává Bahenský

Hlavní roli bude mít protivzdušná obrana

S takovým tvrzením se ztotožňuje i odborník na zbraňové systémy a spolupracovník redakce Lukáš Visingr. „Ostatně i sami Ukrajinci často zdůrazňují, že F-16 chtějí především pro obranu před ruskými řízenými střelami, resp. jejich nosiči, nikoli pro získání vzdušné nadvlády. F-16 by jim mohly zajisté pomoci i s tím, aby tu vzdušnou převahu nezískali Rusové, jednoznačně však platí, že hlavní roli v tomto nadále bude mít pozemní protivzdušná obrana.“

Součinnost při výcviku ukrajinských pilotů nabídlo nejen Nizozemsko a Dánsko, ale také přímo americký výrobce stíhaček F-16 Lockheed Martin (LM). Upozornil na to například list Financial Times. LM vyrábí například také protitankové střely Javelin nebo pásové raketomety M270 MLRS.

Firma nabídla, že v případě dodávek strojů na Ukrajinu poskytne ukrajinským pilotům výcvik v jejich ovládání a údržbě. „Jsme v pohotovosti, připraveni reagovat nejen na potřebu konstrukce nových F-16, ale také na potřebu jakýchkoli úprav F-16 či výcviku, vybavení nebo systému,“ sdělil britskému deníku provozní ředitel firmy Frank St. John. Zároveň ale zdůraznil, že jakékoli rozhodnutí v tomto ohledu bude muset být výsledkem diskuzí mezi Ukrajinou a USA nebo jejími jinými západními spojenci.

 

Jakub Fujáček