EDITORIAL DALIBORA BALŠÍNKA

Petru Fialovi bílá košile bez saka nesedí

EDITORIAL DALIBORA BALŠÍNKA
Petru Fialovi bílá košile bez saka nesedí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Premiér Petr Fiala si oblékl bílou košili, bez saka a kravaty, dostal styling, který před deseti lety přivedl do české politiky Andreje Babiše.

S novou imagí vyrazil dobývat ztracené hlasy voličů. Přidal se na čínskou sociální síť TikTok, jeho vládou označovanou za nebezpečnou; státní instituce byly vyzvány, aby se z ní stáhly. Na TikToku totiž úspěšně řádí Andrej Babiš, Alena Schillerová se na něm vilně vlní a někteří marketéři se domnívají, že se tak hnutí ANO daří získávat i mladé voliče, kteří ještě mají krátkou paměť. Krátká paměť může vyhovovat i Petru Fialovi.

Aktuální průzkumy veřejného mínění, které podle posledních zkušeností skutečně nelze přeceňovat, nějaké trendy a nálady ve společnosti přece jenom reflektují. Hnutí ANO už několik měsíců přesahuje 30 procent, to by skutečně naznačovalo, že už není jen politickou silou pro seniory, jak se stále ještě někde píše. Nejnověji agentura STEM přisuzuje hnutí ANO téměř 34 procent. To by potvrzovalo, že se ANO stává catch-all party, tak totiž své hnutí momentálně definuje Andrej Babiš. Těmito parametry podpory se také blíží k dosud nejlepšímu volebního výsledku jedné politické síly od vzniku České republiky, kterého dosáhla ODS pod vedením Mirka Topolánka v roce 2006 se ziskem téměř 36 procent. STEM také poprvé změřil sílu koalice SPOLU s výsledkem 21 procent. Je to o šest procent hlasů méně, než koalice Petra Fialy získala v posledních volbách. To samo o sobě jistě není dramatický propad, rozdíl v síle 34 procent pro ANO proti 21 pro SPOLU propastný ale je.

SPOLU vylepilo v zemi billboardy s reklamní kampaní Petra Fialy v bílé košili, přidal se také šéf Starostů Vít Rakušan, který se s kamerou vypravil do vesnických hospod. A přišla i velká slova s myšlenkou Když mě nepochválíte vy, tak vám musím napovědět sám. Petr Fiala svoji vládu označil za jednu z nejúspěšnějších od roku 1938, protože země řízená jeho administrativou byla schopna přijmout statisíce uprchlíků z Ukrajiny a ještě z toho profitovat. To je nepochybně fakt a zásluha vlády Petra Fialy, dlouhodobější vedlejší efekty ale ještě bude testovat čas. Problém, který nepřišel, ale společnost pochopitelně neocení, zvlášť když pociťuje dopady vysoké inflace a propad reálných mezd. To tuší i Petr Fiala a jeho poradci. Premiér proto šokoval výrokem, že když ho lidé zvolí a bude moci vládnout i další čtyři roky, budou mít Češi stejné platy jako Němci. To znělo jako výstřel z křižníku. Nejenže mu většina ekonomů začala vysvětlovat, že má utopické představy, ale svou halucinoidní myšlenkou mohl zneklidnit i věrné voliče. Ve SPOLU tuší, že politika Antibabiš nebude fungovat, a potvrdily to i americké volby, ve kterých strašení Trumpem neúčinkovalo. Evidentně začali experimentovat, protože bude rozhodovat ekonomika. Nová bílá košile Petra Fialy premiérovi zatím nepadne a není dobře ušitá.

I u nás bude ve volbách příští rok v září rozhodovat, jak dobře se lidem daří. Zmiňuje se to až na druhém nebo třetím místě, ale pád totalitní komunistické vlády před 35 lety nebyl vyvolán jen touhou po svobodě (k výročí sametové revoluce se vracíme na více místech vydání Týdeníku Echo), ale i ekonomickým zaostáváním zemí sovětského bloku a touhou žít stejně dobře jako Němci. Ten stav v České republice ani přes velký posun nenastal.

Do voleb zbývá ještě dlouhých deset měsíců, podstatné bude, jak si povedou Piráti, SPD, nově vznikající hnutí a koalice a kolik hlasů propadne. Košile se budou měnit ještě mnohokrát.