POČET KRÁDĚŽÍ

Češi chudnou. Počet krádeží v obchodech se loni téměř zdvojnásobil

POČET KRÁDĚŽÍ
Češi chudnou. Počet krádeží v obchodech se loni téměř zdvojnásobil

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Počet krádeží v obchodech loni meziročně stoupl o 47 procent na 33.000. Počítají se mezi to i pokusy o krádež. Vyplývá to ze statistik společnosti M2C, která zajišťuje ostrahu obchodních řetězců a center. Uvedla to v tiskové zprávě. Nárůst případů lze podle společnosti přičíst tomu, že v roce 2021 byl provoz obchodů ovlivněn opatřeními proti šíření koronaviru, trend rostoucího počtu krádeží podle ní nabývá na síle i kvůli současné ekonomické situaci, kdy lidé chudnou. Jsou podle bezpečnostních agentur také více agresivní.

Podle statistik Policie ČR se loni v obchodech stalo 9092 krádeží, zatímco v roce 2021 jich bylo 5725. Ředitel správcovské společnosti ABIS Svoboda uvedl, že hodnota kradeného zboží roste. "To je způsobeno samozřejmě rostoucími cenami zboží, ale zvyšuje se i množství kusů, které je u pachatelů zadržováno," řekl. Dodal, že se u krádeží často jedná i o základní potraviny, jako jsou masné a mléčné výrobky.

Podle předsedy české a slovenské pobočky Mezinárodního sdružení bezpečnostních profesionálů ASIS Oldřicha Rutara roste kvůli zhoršující se ekonomické situaci i agresivita pachatelů . "V obchodech se více projevují rostoucí sociální i psychické problémy obyvatel, což může souviset také s nelehkým obdobím covidu a následnou válkou na Ukrajině," uvedl. Firmy také upozorňují na častější hádky a konflikty zákazníků jak s ostrahou, tak se zaměstnanci obchodů. Podle Svobody se lidé například dožadují zboží z akčních nabídek, které není na skladě.

Konflikty podle něj také vznikají kvůli mládeži, která si zvykla trávit čas v obchodních centrech. Mladí tam například využívají bezplatné wi-fi. "Je zde patrný trend vyvolávat konflikty, ty natáčet a sdílet na sítích. A je jedno, jestli jde o konflikty se zákazníky, prodejci nebo s bezpečnostní službou," uvedl. Upozornil na to, že ostraha má pouze omezené možnosti, jak proti tomu zakročit a rodiče těchto dětí si často stěžují. Bezpečností agentury proto spolupracují se sociálními pracovníky a neziskovými organizace, které se snaží s dětmi v obchodních centrech pracovat a nabízí jim jiné možnosti trávení volného času.

 

,