HAVÁRIE V HUSTOPEČÍCH

Vykolejený vlak u Hustopečí překročil povolenou rychlost o 55 kilometrů v hodině

HAVÁRIE V HUSTOPEČÍCH
Vykolejený vlak u Hustopečí překročil povolenou rychlost o 55 kilometrů v hodině

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Hasiči Správy železnic už několik dní bojují s důsledky havárie vlaku, který převážel benzen. Podle hasičů je zásah mimořádně náročný, jelikož benzen je mimořádně toxická látka. Zasahovat hasiči musí ve speciálních oblecích, často se také musí střídat a prochází dekontaminací, uvedla Správa železnic. Za katastrofou může být i porušení pravidel a nepovolená rychlost. Podle Drážní inspekce jel vlak v místě nehody pětadevadesátikilometrovou rychlostí, ačkoli zde byla povolena jen rychlost 40 kilometrů za hodinu.

Zprávu o vysoké rychlosti oznámil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Nehoda se stala na kolejové výhybce poblíž budovy železniční stanice v Hustopečích nad Bečvou. Právě na výhybce se odpojila lokomotiva od zbytku soupravy a vagony vykolejily.

Na místě už několik dní zasahují hasiči Správy železnic. „Benzol je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická. Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah, za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ popisuje velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.

Zásah hasičům komplikuje nutnost pracovat ve speciálním protichemickém obleku, po návratu na základní stanoviště pak musí projít dekontaminačním stanem, protože benzol je vysoce karcinogenní látka.

Znečištění na místě je podle zasahujících hasičů značné. "Kdyby někdo chtěl vymyslet, jak udělat největší možnou škodlivou havárii, tak použije benzen a cisterny na železnici, což znamená velký obsah kontaminantu a havárii v propustném hydrogeologickém prostředí, což je tady. Horší variantu nikdo vymyslet nemohl. K likvidaci tohoto znečištění bude proto docházet postupně, řádově v prvních letech. Dá se odhadovat, že tady budou minimálně dva roky sanačních prací - jde o sanace podzemních vod a horninového prostředí," uvedl pro ČTK Petr Mothejl, jenž se zásahu přímo účastní.

Příští týden chtějí odborníci navrhnout systém sanace celého území, začít se musí s odstraněním primárního ohniska znečištění. "Jedním z těch prvních opatření bude oddělit jezera bariérou, to znamená například navezením jílu nebo nějakých jiných zábran, aby se to nepromísilo. Voda se do těchto míst natahuje z jezer, tam se mísí s benzenem a poté se zase může vracet zpátky," řekl ČTK generální ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.

V Hustopečích je nyní do prací nasazeno denně 110 hasičů, v době samotné havárie v pátek minulý týden operovalo na místě až 180 hasičů, uvedla ČTK. Přepravu cisteren s benzenem vyrobeným v chemičce Deza Valašské Meziříčí zajišťovala ostravská dopravní společnost - Cargo.

max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

6. března 2025