BUDOUCNOST ELEKTROMOBILŮ

Jižní Korea se odvrací od elektromobilů. Ruší objednávky a hlásí „hromadný výprodej ojetin“

BUDOUCNOST ELEKTROMOBILŮ
Jižní Korea se odvrací od elektromobilů. Ruší objednávky a hlásí „hromadný výprodej ojetin“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Exploze a následný požár elektromobilu v podzemních garážích v Jižní Koreji bude mít globální dopad na světový trh s elektromobily. Jihokorejští obchodníci s elektrovozy z "druhé ruky" hlásí nárůst o 184 procent s tím, že se schyluje k "hromadnému výprodeji" ojetých elektromobilů. Lidé ruší objednávky a vláda mluví o zákazu vjezdu elektromobilů do podzemních parkovišť. Země vyzvala dodavatele elektrických vozů k tomu, aby zveřejnili výrobce baterií. Německá automobilka Mercedes-Benz v návaznosti na havárii oznámila, že odebírá baterie od čínské společnosti Farasis Energy, píše deník Financial Times (FT). Ke stejnému kroku se vzápětí přidala i konkurenční automobilka BMW, Kia a Hyundai.

Na začátku srpna explodovala lithium-iontová baterie elektrovozu modelové řady EQE Mercedes-Benz v podzemních garážích v přístavním městě Inčchon. Požár zničil nebo poškodil přes 140 vozů, 23 lidí bylo hospitalizováno a přes 1600 domácností trpělo výpadkem elektřiny a vody. Hasící práce trvaly přes osm hodin.

Tento incident vyprovokoval jihokorejské úřady k tomu, aby zatlačily na výrobce automobilů. Ministerstvo dopravy má v úmyslu změnit zákony tak, aby automobilky musely uvádět výrobce baterií, uvedl deník Čoson Ilbo a citoval nejmenovaného ministerského úředníka. V současné době musí výrobci automobilů v Jižní Koreji zveřejňovat jisté informace o vozidlech, včetně velikosti a spotřeby paliva, ale pouze omezené údaje o bateriích, jako je například kapacita, a nemusí uvádět výrobce, dodal deník.

Podle odborníků bude mít požár v Inčchonu zásadní dopad na celosvětový trh s elektromobily, což už se projevuje právě na trhu v Jižní Koreji. "Série požárů elektromobilů v podzemních parkovištích je spojena s rostoucí nedůvěrou spotřebitelů v elektromobily, což by mohlo prodloužit současný pokles trhu s těmito vozidly," uvedla analytička společnosti Samsung Securities Esther Yimová s tím, že výrobci automobilů a baterií musí přijít s opatřeními, která by spotřebitele uklidnila.

Server Nation Thailand píše, že v Jižní Koreji začal "hromadný výprodej" elektromobilů. Druhá největší korejská platforma K Car obchodující s ojetými vozy hlásí, že za první srpnový týden narostl počet ojetých elektromobilů o 184 procent. Na trhu s automobily z "druhé ruky" se začaly objevovat především elektrovozy značky Mercedes-Benz z modelové řady EQE 300 a EQE 350. Jedná se právě o modelovou řadu německého vozu, který způsobil tragický požár v Inčchonu.

Na masivní odklon od elektromobilů v Jižní Koreji upozorňuje i ekonom Lukáš Kovanda. "Strach z dalších explozí a vyhlídka možného výrazného omezení parkování elektroaut nyní dramaticky navyšují nabídku elektro-ojetin na trhu, a to až o takřka 200 procent v porovnání se situací před explozí. Cena nových elektrických mercedesů v Koreji po explozi výrazně klesá, ale ani tak o ně není zájem. Zlevňovat svá elaktroauta musí v reakci na explozi i další značky, například Hyundai nebo BMW. Již tak poměrně hluboká krize jihokorejského trhu s elektromobily se tedy dále výrazně prohloubí," uvedl hlavní ekonom Trinity Bank.

Kovanda na sociální síti X poznamenal, že od ledna do července se v zemi prodalo o 13,4 procenta méně elektrovozů než loni. "Což už samo o sobě znamená určitou krizi," podotkl s tím, že požár způsobil také debatu na vládní úrovni. Úřady mluví o tom, že vzniknou nové předpisy, které omezí nebo úplně zakážou vjezd elektrovozů do podzemních parkovišť. Na stole je také vybavení podzemních komplexů protipožárními stěnami a dalšími bezpečnostními prvky.

Zpravodajská agentura Reuters dále uvádí, že někteří Korejci ruší své objednávky elektrických vozidel a dožadují se vrácení peněz. Reuters také podotýká, že Jižní Korea je jednou z nejhustěji osídlených zemí na světě a proto je i náchylnější vůči požárům elektrovozů. Podle vládních údajů totiž více než 60 procent z 50 milionů obyvatel žije v bytech, obytných domech, činžácích a panelácích, jejichž součástí jsou podzemní parkoviště. Tam logicky obyvatelé využívají nabíjecí stanice a nabíjejí si svoje elektromobily.

Soulské metropolitní velitelství pro požáry a katastrofy ve zprávě, kterou zveřejnilo letos v únoru, uvedlo, že v letech 2013 až 2022 došlo v Jižní Koreji na podzemních parkovištích k 1399 požárům, přičemž 43,7 procenta z nich bylo přičteno vozidlům. Podle stejného zdroje 53 procent požárů automobilů v podzemních garážích způsobily elektrické zdroje.

Viktor Horák