BUDOUCNOST ELEKTROMOBILŮ

Jižní Korea se odvrací od elektromobilů. Ruší objednávky a hlásí „hromadný výprodej ojetin“

BUDOUCNOST ELEKTROMOBILŮ
Jižní Korea se odvrací od elektromobilů. Ruší objednávky a hlásí „hromadný výprodej ojetin“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Exploze a následný požár elektromobilu v podzemních garážích v Jižní Koreji bude mít globální dopad na světový trh s elektromobily. Jihokorejští obchodníci s elektrovozy z "druhé ruky" hlásí nárůst o 184 procent s tím, že se schyluje k "hromadnému výprodeji" ojetých elektromobilů. Lidé ruší objednávky a vláda mluví o zákazu vjezdu elektromobilů do podzemních parkovišť. Země vyzvala dodavatele elektrických vozů k tomu, aby zveřejnili výrobce baterií. Německá automobilka Mercedes-Benz v návaznosti na havárii oznámila, že odebírá baterie od čínské společnosti Farasis Energy, píše deník Financial Times (FT). Ke stejnému kroku se vzápětí přidala i konkurenční automobilka BMW, Kia a Hyundai.

Na začátku srpna explodovala lithium-iontová baterie elektrovozu modelové řady EQE Mercedes-Benz v podzemních garážích v přístavním městě Inčchon. Požár zničil nebo poškodil přes 140 vozů, 23 lidí bylo hospitalizováno a přes 1600 domácností trpělo výpadkem elektřiny a vody. Hasící práce trvaly přes osm hodin.

Tento incident vyprovokoval jihokorejské úřady k tomu, aby zatlačily na výrobce automobilů. Ministerstvo dopravy má v úmyslu změnit zákony tak, aby automobilky musely uvádět výrobce baterií, uvedl deník Čoson Ilbo a citoval nejmenovaného ministerského úředníka. V současné době musí výrobci automobilů v Jižní Koreji zveřejňovat jisté informace o vozidlech, včetně velikosti a spotřeby paliva, ale pouze omezené údaje o bateriích, jako je například kapacita, a nemusí uvádět výrobce, dodal deník.

Podle odborníků bude mít požár v Inčchonu zásadní dopad na celosvětový trh s elektromobily, což už se projevuje právě na trhu v Jižní Koreji. "Série požárů elektromobilů v podzemních parkovištích je spojena s rostoucí nedůvěrou spotřebitelů v elektromobily, což by mohlo prodloužit současný pokles trhu s těmito vozidly," uvedla analytička společnosti Samsung Securities Esther Yimová s tím, že výrobci automobilů a baterií musí přijít s opatřeními, která by spotřebitele uklidnila.

Server Nation Thailand píše, že v Jižní Koreji začal "hromadný výprodej" elektromobilů. Druhá největší korejská platforma K Car obchodující s ojetými vozy hlásí, že za první srpnový týden narostl počet ojetých elektromobilů o 184 procent. Na trhu s automobily z "druhé ruky" se začaly objevovat především elektrovozy značky Mercedes-Benz z modelové řady EQE 300 a EQE 350. Jedná se právě o modelovou řadu německého vozu, který způsobil tragický požár v Inčchonu.

Na masivní odklon od elektromobilů v Jižní Koreji upozorňuje i ekonom Lukáš Kovanda. "Strach z dalších explozí a vyhlídka možného výrazného omezení parkování elektroaut nyní dramaticky navyšují nabídku elektro-ojetin na trhu, a to až o takřka 200 procent v porovnání se situací před explozí. Cena nových elektrických mercedesů v Koreji po explozi výrazně klesá, ale ani tak o ně není zájem. Zlevňovat svá elaktroauta musí v reakci na explozi i další značky, například Hyundai nebo BMW. Již tak poměrně hluboká krize jihokorejského trhu s elektromobily se tedy dále výrazně prohloubí," uvedl hlavní ekonom Trinity Bank.

Kovanda na sociální síti X poznamenal, že od ledna do července se v zemi prodalo o 13,4 procenta méně elektrovozů než loni. "Což už samo o sobě znamená určitou krizi," podotkl s tím, že požár způsobil také debatu na vládní úrovni. Úřady mluví o tom, že vzniknou nové předpisy, které omezí nebo úplně zakážou vjezd elektrovozů do podzemních parkovišť. Na stole je také vybavení podzemních komplexů protipožárními stěnami a dalšími bezpečnostními prvky.

Zpravodajská agentura Reuters dále uvádí, že někteří Korejci ruší své objednávky elektrických vozidel a dožadují se vrácení peněz. Reuters také podotýká, že Jižní Korea je jednou z nejhustěji osídlených zemí na světě a proto je i náchylnější vůči požárům elektrovozů. Podle vládních údajů totiž více než 60 procent z 50 milionů obyvatel žije v bytech, obytných domech, činžácích a panelácích, jejichž součástí jsou podzemní parkoviště. Tam logicky obyvatelé využívají nabíjecí stanice a nabíjejí si svoje elektromobily.

Soulské metropolitní velitelství pro požáry a katastrofy ve zprávě, kterou zveřejnilo letos v únoru, uvedlo, že v letech 2013 až 2022 došlo v Jižní Koreji na podzemních parkovištích k 1399 požárům, přičemž 43,7 procenta z nich bylo přičteno vozidlům. Podle stejného zdroje 53 procent požárů automobilů v podzemních garážích způsobily elektrické zdroje.

Viktor Horák

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.