UNILEVER A RUSKO

„Odchod z Ruska není jednoduchý.“ Britský Unilever vysvětluje, proč setrvá na ruském trhu

UNILEVER A RUSKO
„Odchod z Ruska není jednoduchý.“ Britský Unilever vysvětluje, proč setrvá na ruském trhu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Britská společnost Unilever, která je výrobcem zmrzliny Cornetto či mýdla Dove, hájí své rozhodnutí setrvat v Rusku. A to více než rok poté, co režim prezidenta Vladimira Putina zahájil invazi na Ukrajinu, píše BBC. Britský producent spotřebního zboží uvedl, že odchod z Ruska není jednoduchý, jelikož by jeho aktivity v zemi v takovém případě převzal ruský stát.

Řada západních společností od Applu po Levi‘s naopak z Ruska odešla kvůli jeho agresi vůči Ukrajině. Učinily tak jak z etických důvodů, tak proto, že západní sankce další podnikání v Rusku těmto firmám zkomplikovaly. Mnoho firem ale v Rusku stále podniká, včetně americké společnosti Procter & Gamble, která však uvedla, že své aktivity v zemi omezila.

Nové kritice Unilever čelí poté, co organizace Moral Rating Agency (MRA) zaměřená na morální integritu firem odhadla, že Unilever každoročně do ruské ekonomiky přispívá částkou 579 milionů liber (16 miliard Kč), čímž nepřímo napomáhá k pokračování ruského válečného tažení na Ukrajině.

„Unilever se musí přestat schovávat za svou účetní rozvahu a výmluvy a připustit si realitu, že prodej zmrzliny může Putinovi umožnit zaplatit munici,“ uvedl zakladatel MRA Mark Dixon.

Společnost Unilever uvedla, že zastavila vývoz a dovoz do Ruska a přestala tam inzerovat. Také tvrdí, že v zemi prodává pouze „nezbytné“ výrobky, včetně potravin pro každodenní spotřebu a hygienických produktů.

MRA naopak tvrdí, že závody Unileveru v Rusku nadále vyrábějí a prodávají v zemi většinu původního zboží. Uvedla, že její výpočty zohledňují celkovou částku, kterou Unilever ročně odvádí do ruské státní pokladny, spolu s penězi vynaloženými na místní dodavatele, zaměstnance a na další náklady, jako je nájemné a technologie. „Výpočet MRA vychází z přiznání společnosti Unilever ve výroční zprávě za rok 2022, že její ruské podnikání představuje 1,4 procenta obratu,“ dodala agentura.

Unilever s odkazem na své únorové prohlášení sdělil, že chápe, proč je vyzýván k opuštění ruského trhu, a že se nesnaží své podnikání v Rusku chránit. „Pro firmy, jako je Unilever, které jsou v zemi významně fyzicky přítomny, však není odchod jednoduchý,“ uvedl. Společnost, která v Rusku zaměstnává přibližně 3000 lidí, také poznamenala, že pokud by se vzdala svých produktů v Rusku, „přivlastnil by si je – a následně provozoval – ruský stát“. Dosud podle svého sdělení nenalezla cestu k prodeji, která by „zabránila potenciálně dalšímu prospěchu ruského státu a která by ochránila naše lidi“. Za daných okolností je podle firmy nejlepší cestou pokračovat v aktivitách v Rusku za přísných omezení.

Ukrajinské úřady nedávno přidaly Unilever na svůj seznam takzvaných mezinárodních sponzorů války. Krok vysvětlily tím, že v Rusku nadále fungují provozovny této společnosti a platí v zemi daně, čímž podporují ruskou ekonomiku. Na seznam sponzorů války Ukrajina přidala už asi 30 globálních firem, včetně takových, jako jsou Raiffeisenbank, Mondeléz, Bonduelle, Xiaomi nebo Yves Rocher.

Kritika se tento týden snesla také na britsko-nizozemskou ropnou a plynárenskou společnost Shell, která nadále obchoduje s ruským plynem, ačkoliv před více než rokem v souvislosti s válkou na Ukrajině slíbila, že se z ruského trhu stáhne. Loni se firma podle analýzy organizace Global Witness podílela na vývozu ruského plynu po moři téměř osminou.

,