„Pro výstup stiskněte tlačítko STOP.“ Všechny autobusové zastávky v Praze a středních Čechách jsou nově na znamení
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Všechny zastávky autobusů a trolejbusů v rámci pražské integrované dopravy (PID) v hlavním městě a Středočeském kraji jsou od soboty 29. června na znamení. Cestující, kteří chtějí vystoupit, musí stisknout ve vozidle před zastávkou červené tlačítko STOP nebo tlačítko pro otevření dveří. Pokud budou stát na zastávce, nemusí mávat ani jinak dávat znamení, řidič sám zastaví. Cílem opatření je zkrácení intervalů a větší plynulost dopravy, omezení hluku i škodlivin. Změna má také uspořit pohonné hmoty i peníze. Podle organizátora PID, společnosti Ropid, by novinka neměla být komplikací ani pro hůře pohyblivé cestující či rodiče s kočárky.
Až do konce září bude znít ve vozech nové hlášení "pro výstup stiskněte tlačítko". Až si lidé na změnu zvyknou, hlášení podnik vypne.
V některých českých i zahraničních regionech a městech už podobné opatření funguje. Změnou se podle Ropidu sníží zpoždění z hustého provozu i počty hlášení v autobusech, zpřehlední se jízdní řády, ušetří se pohonné hmoty, sníží se hluk a emise z neustálých rozjezdů. "Současně se sníží četnost oprav vozidel a pro řidiče bude práce pohodovější. Zejména večer a o víkendech můžeme v některých případech dokonce snížit intervaly mezi spoji při stejném počtu řidičů a vozidel," uvedla organizace.
Od 29. června 2024 budou všechny autobusové a trolejbusové zastávky v rámci Pražské integrované dopravy na znamení.
— PID (@PIDoficialni) June 27, 2024
Nemusíte mít obavy. Jízdní řády se budou dodržovat dál. A možná dokonce více než dosud.#Stisknitlacitko pic.twitter.com/bv0Du06Ivg
Změna má přinést i finanční úspory. Každé zastavení a rozjetí podle Ropidu stojí jednu korunu, ročně by úspora mohla dosáhnout odhadem pět milionů korun. Autobusy, které nemusí zastavit, mají navíc nižší spotřebu nafty.
Nevýhodou může být novinka pro lidi se sníženou schopností pohybu a orientace, tlačítka jsou nicméně podle organizátora MHD v dosahu u každé řady sedadel a plošin pro kočárky a invalidní vozíky. "Tlačítka pro výstup s kočárkem nebo osoby na invalidním vozíku by měli používat zejména zmínění cestující," upozornila organizace.
V Praze je nyní asi 2500 autobusových zastávek, z toho zhruba 70 procent už bylo na znamení. Ve Středočeském kraji je na 5000 autobusových zastávek a na znamení jich bylo přes 3000.