Soumrak koloběžek. Hradec Králové, Brno i Praha s nimi chtějí zamést
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Sdílené elektrické koloběžky na ulicích jsou otázkou, která rozděluje společnost. Turisté je milují, zatímco obyvatelé měst takřka nenávidí. Zachovat, či zlikvidovat? O zákazu vjezdu elektrokoloběžek či elektrických jednokolek do pěší zóny se v poslední době mluví v řadě českých metropolí jako je Hradec Králové, Brno či Praha. Ke zrušení přistoupil už Hradec Králové a omezení koloběžek měl v plánu i pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Elektrokoloběžky jsou symbolem turistiky v moderních městech. Obyvatelé evropských metropolí jako je Praha, Madrid nebo Berlín si často stěžují na neukázněné a opilé turisty, kteří se svévolně projíždí po městě na koloběžkách, ohrožují bezpečnost chodců i řidičů. Tyto noční opilecké jízdy mnohdy končí tím, že koloběžky jsou poházené po ulicích, v záhonech nebo i na dně řeky. Zatímco občané elektrokoloběžky takřka nenávidí, tak turisté je víceméně vyžadují. Hlavně kvůli tomu, že elektrokoloběžka je vhodným dopravním prostředkem pro návrat z hospody na hotel.
Kritici proto tlačí na magistrát a úřady, aby proti koloběžkářům zasáhly, zavedly regulace a omezily je. Magistrát chce v hlavním městě podmínit činnost provozovatelů sdílených koloběžek tím, že uzavřou smlouvu s městskou firmou, podle níž by museli nově platit za zábor veřejných prostranství. Za nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim tak nyní hrozily pokuty. Jednotlivé městské části přitom chtějí zajít ještě dál, Praha 1 se například snaží o úplný zákaz elektrokoloběžek v centru města.
Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) na začátku svého působení na magistrátu prohlásil, že se zbaví elektrických koloběžek. "Koloběžky z chodníků zmizí," uvedl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz. "Abych vyřešil koloběžky v Praze, nemusím mít zákon. Stačí, abych měl náklaďák a dvůr, kam to svezu, a pak to budu vracet majiteli za poplatek za úschovu," řekl Svoboda krátce poté, co byl zvolen primátorem metropole. K tomu ale nedošlo.
Novinář, influencer a youtuber Janek Rubeš přitom nedávno upozornil, že se Bohuslav Svoboda zdržel během hlasování o projednání tisku o zákazu komerčních půjčoven koloběžek na Praze 1.
Svobodův volební program na pražskou radnici hojně pracoval s tím, že zreguluje, omezí či zruší problematická vozítka. Zatím ale žádná omezení Svobodův tým nezavedl, přestože je Praha neustále zavalena koloběžkami, které se povalují, kdekoliv se turistům zachce. Není nic výjimečného, když překračujete hromadu koloběžek na kraji přechodu nebo že řidítka či kolečka trčí ve vlnách Vltavy.
Situace s koloběžkami v pražských ulicích je tedy stále na bodu mrazu, přestože primátor tvrdí, že do ulic nepatří. "Kola ani koloběžky na chodník nepatří, pro chodce jsou hrozbou. Je to problém hlavně v centru, ale nejen tam. Proto jsme ve spolupráci s pražskou městskou policií rozjeli v těchto dnech další akci, která se na neukázněnou a nebezpečnou jízdu zaměřuje," uvedl na síti X už dříve Bohuslav Svoboda. Jednalo se o akci, kdy policisté kontrolovali jezdce na koloběžkách v metropoli.
Tento krok pražského magistrátu ale mnozí kritizovali s tím, že by se primátor měl raději zajímat o automobily, jenž parkují na chodnících a dalších problematických místech. Svoboda ve videu argumentoval, že koloběžkáři ohrožují chodce, riziko střetu je velmi vysoké, koloběžky jezdí rychle a tiše kvůli elektropohonu. „Ta poranění jsou pak většinou závažná, jsou to poranění hlavy, končetin. Narůstání takových nehod je zbytečné,“ doplnil Svoboda.
Brno chce zatočit s koloběžkami, Hradec Králové už skončil
Na rozdíl od pražské metropole se do boje s koloběžkami poměrně úspěšně pustil brněnský magistrát. Radní městské části Brno-střed chtějí prosadit zákaz vjezdu koloběžek a elektrických jednokolek do pěší zóny. V Brně není nic neobvyklého, kdy obyvatelé na jednokolkách stíhají tramvaje a kličkují mezi nimi v centru města. Důvodem jsou tak opakované stížnosti chodců, kteří se obávají o svou bezpečnost, řekl místostarosta Zdeněk Machů (ANO). Žádost projedná odbor dopravy brněnského magistrátu.
"Rada schválila žádost o zřízení zákazu jednomyslně. Očekáváme, že nejpozději do konce roku by mohl vstoupit v platnost. Týkal by se pěší zóny, jako je náměstí Svobody, Masarykova ulice, Česká a přilehlých míst. Podobná vozidla tam dle našeho názoru nemají co dělat, vycházíme z úprav i v jiných městech," sdělil Machů. Připomněl třeba Madrid, kde by měly elektrické koloběžky zmizet z ulic do konce října. "Se zástupci poskytovatelů (sdílených koloběžek) jsme o situaci jednali naposledy loni o prázdninách. Zlepšení nepřicházelo," dodal místostarosta.
Sdílené koloběžky mohou lidé v Brně využívat čtvrtým rokem. Již v předchozích letech bylo problémem parkování koloběžek na nevhodných místech. Brněnský magistrát loni uvedl, že situaci vyřešila novela tržního řádu, která odpovědnost za parkování dopravních prostředků přenáší na provozovatele služby. Nyní jdou problémy spojené s elektrokoloběžkami hlavně na vrub jejich uživatelů. Často si neuvědomují, že pro jízdu na elektrokoloběžce platí stejná pravidla jako pro jízdu na kole.
"Letos dosud evidujeme 22 přestupků. Nejčastěji, jedenáctkrát, šlo o jízdu na chodníku, sedmkrát pak o jízdu v protisměru. Relativně nedávno jsme se zabývali sraženým dítětem od koloběžkářky na náměstí Svobody. Kolize s chodci vedle stylu jízdy nepříznivě ovlivňuje i to, že koloběžky nejsou slyšet," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.
Koloběžky hojně využívají také kurýři s jídlem, třeba ti spolupracující s firmou Wolt. "Koloběžky, stejně jako kola, umožňují hladký přístup k těžko dostupným restauracím, a proto může mít jejich zákaz negativní dopad na některé pobočky. Může se tím prodloužit čas doručení jídla k zákazníkovi. Skutečný dopad však nelze v tuto chvíli odhadnout," uvedla mluvčí Woltu Jana Jarošová.
S koloběžkami se rozhodl skoncovat také Hradec Králové. Město předčasně ukončilo dohodu s firmou TO-MI electro, která se o sdílené koloběžky starala. Společnost oznámila odchod z krajského města kvůli klesajícímu zájmu o tuto službu. Elektrokoloběžky se do Hradce Králové vrátily po necelých třech letech, jelikož v roce 2021 město upravilo vyhlášku o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, která stanovila poplatek pro stanoviště sdílených dopravních prostředků na tři koruny za metr čtvereční za den.
Předchozí provozovatelé (Lime a Bolt), se kterými se město chystalo podepsat memorandum o spolupráci, nakonec ze svého záměru ustoupili. „Po několika měsících jsme však došli k závěru, že spolupráce nesplňuje očekávání jak města, tak i uživatelů, kteří tento dopravní prostředek postupně přestávali využívat,“ říká náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek s tím, že lidé výrazně více využívají sdílená jízdní kola.
Provozování koloběžek je problémem v celé Evropě. Na konci října by měly koloběžky zmizet také z ulic španělského Madridu. Radnice španělské metropole oznámila, že odebírá povolení třem firmám, které mohly provozovat půjčování koloběžek. Podle zástupců města firmy nesplnily podmínky, ke kterým se zavázaly v dohodě s radnicí. Nedostatečná byla především ochrana chodců.
Podle deníku El País je v madridských ulicích běžné potkávat opuštěné či špatně zaparkované koloběžky. Uživatelé pak často jezdí po chodnících či komunikacích vyhrazených pro chodce. Problémy s živelným používáním elektrických koloběžek často ze strany návštěvníků čelí i další velká evropská města. Některá z nich, například Barcelona, Paříž či Toronto, jejich používání zakázaly.