„Smrtící“ emisní norma Euro 7. V současném znění ale neprojde, říkají europoslanci
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Problematická emisní norma Euro 7 se přepracovat musí, může to ale být práce nejméně na rok. Uvedli to europoslanci oslovení deníkem Echo24. Podobně hovoří i ministr dopravy Martin Kupka a premiér Petr Fiala (oba ODS). Kupkův resort pro Echo24 uvedl, že práce na změnách ve spolupráci s dalšími evropskými zeměmi pokračuje. Podle zákulisních informací to vypadá, že EU ze své pozice ustoupí a norma se změní.
Česká republika, Německo, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko mají výhrady k současné podobě návrhu nové emisní normy EURO 7 a budou požadovat odložení její účinnosti a některé země i zmírnění jejích parametrů. To je hlavní závěr dnešního jednání ministrů dopravy ve Štrasburku minulý týden, které svolal český ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj je norma v současném znění pro Česko nepřijatelná.
Euro 7 má v současné podobě mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Norma byla předložena Evropskou komisí a jedná o ní Evropský parlament a Rada členských států.
„Platí, že jednání stále probíhají, je před námi ještě běh na dlouhou trať. Ale utváří se zde jasná a silná koalice zemí, které mají problém s navrženou podobou emisní normy Euro 7. Chceme s těmito zeměmi pokračovat v koordinaci našich kroků, aby se nám podařilo vyjednat rozumnější podobu emisní normy,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský s tím, že se v současnosti pracuje na dokumentu, ve kterém zmíněné státy shrnou své požadavky.
Europoslankyně za ODS Veronika Vrecionová deníku Echo24 sdělila, že vše nasvědčuje tomu, že Evropská komise ze svého návrhu ustoupí a přepracuje ho. „Norma Euro 7, kterou v minulém pololetí navrhla EK, se musí upravit. Stávájící návrh má extrémně krátký harmonogram zavádění a některé požadavky, které navrhuje, nelze v nejbližších letech realizovat,“ uvedla Vrecionová. „Proto je dobře, že se České republice a ministru Kupkovi podařilo vytvořit alianci zemí s podobným přístupem. Z těchto jednání je jasné, že se norma bude měnit. Česko musí nadále zůstat aktivní, o stejnou aktivitu se snažíme i na půdě Evropského parlamentu, kde je zpravodajem návrhu Alexandr Vondra,“ dodala Vrecionová pro Echo24.
Sám Vondra minulý týden Týdeníku Echo řekl, že Evropská komise „podrazila“ členské státy. „Místopředseda (EK) pro Green Deal Frans Timmermans opakovaně sliboval, že projdou-li nulové limity na CO2 u osobních aut v roce 2035, tak Euro 7 bude jenom taková light verze. Když ji pak loni v listopadu zveřejnil, bylo to všechno jiné, jenom ne light verze. Návrh je velmi tvrdý, může mít dalekosáhlé důsledky, ne někdy za deset let, ale prakticky okamžitě. Je to útok na automobilitu jako takovou,“ uvedl Vondra v rozhovoru, který jsme zveřejnili zde.
Euro 7 v této podobě neprojde
Europoslanec za TOP 09 Jiří Pospíšil deníku Echo24 řekl, že norma se musí změnit. Podle něj není možné, aby byly nastaveny dva cíle, tedy Euro 7 a zároveň zákaz spalovacích motorů od roku 2035. „Buď se průmysl musí připravovat na zákaz spalovacích motorů a věnovat se rozvoji elektromobility, nebo může naplňovat velmi tvrdé nastavenou normu Euro 7. Říká to čím dál více odborníků –oba ty cíle není možné naplnit, určitě ne bez obrovských dopadů do automobilového průmyslu a na koncové ceny těchto automobilů. Kombinace těchto dvou cílů je podle mě naprosto smrtící,“ uvedl Pospíšil.
„Vezměte si do úvahy, že u menších vozů může dojít ke zdražení, pokud by se prosadilo Euro 7, až o 100 tisíc korun. Automobilky se mohou stát nekonkurenceschopnými. Ta norma by měla v současné podobě dopad do průmyslu i do pracovních míst,“ míní Pospíšil s tím, že norma v současném znění je něco, co i příznivci „radikálních útoků na automobilový průmysl“ považují za nepovedenou právní úpravu.
Lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský uvedl, že norma je nepřijatelná z řady důvodů, ať už se jedná o ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů či snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. „Dopady na snižování emisí jsou spíše sporné a navíc se proti normě staví většina evropských výrobců. Jedním z důsledků bude delší využívání méně ekologických ojetých aut,“ uvedl pro Echo24 Zdechovský.
„Problematická je také proveditelnost standardizovaného měření nízkých úrovní emisí. Na zjišťování tak nízkých hladin emisí neexistují měřicí zařízení, nemluvě ani o krátké době pro automobilky na přípravu a v neposlední řadě o tom, že přínos pro životní prostředí je zanedbatelný,“ řekl Zdechovský. „Euro 7 nelze skutečně nyní přijmout, pokud se celý ten návrh nepřepracuje. To může být práce i na rok,“ uvedl Zdechovský.
Hraje se v parlamentu i v Radě
Europoslankyně Radka Maxová pro Echo24 uvedla, že negativní stanovisko české vlády je pochopitelné. „Je však důležité si uvědomit, že v současnosti se jedná o návrh předložený komisí, na kterém se může ještě řada věcí změnit. Teprve po takzvaném trialogu (jednání mezi Komisí, Parlamentem a členskými státy), který je naplánován na léto tohoto roku, padne konečné rozhodnutí o Euro 7,“ uvedla Maxová. „Najít přijatelné konečné znění tak můžeme pomoci jak my, čeští europoslanci v parlamentu, tak Česká republika v rámci Rady. Česká republika v Radě nebude jediná, která se bude snažit stávající návrh pozměnit. Usilovat o to budou i někteří politici z Německa, Itálie, Polska, Portugalska, Rumunska, Maďarska a Slovenska,“ řekla Maxová pro Echo24.
Pospíšil míní, že pokud se vytvoří dostatečný tlak členských zemí, tak Evropská komise ustoupí. „Já si myslím, že pokud Německo, Itálie a další velcí hráči budou proti, tak je velká šance to přetlačit. V současnosti je to na výborovém projednávání. Pokud se objeví blokační menšina, protože potřebujete kvalifikovanou většinu, tak to neprojde. Když vidím atmosféru okolo, minimálně to určitě neprojde v té podobě, jak je to nyní,“ uvedl pro Echo24 Pospíšil.
„Je třeba opravdu dělat maximum pro to, aby se podařilo vyjednat lepší podmínky. Je dobře, že to začal řešit ministr dopravy a neřeší se to pouze na unijních ministerstvech životního prostředí, kteří sice tlačí tu ekologii, čemuž rozumím, ale je potřeba tam mít i pohled na průmysl,“ dodal Pospíšil.
Pirátský europoslanec Mikuláš Peksa deníku Echo24 sdělil, že nyní probíhá vyjednávání o kompromisu, který by byl přijatelný pro většinu europoslanců a většinu členských států. Postoj Kupky nicméně hodnotí jako v základu chybný. „Protože dohodu od začátku odmítá, čímž motivuje ostatní, aby se dohodli bez něj a do dohody prosadili své priority. Měl by si stanovit priority a ty prosazovat,“ uvedl pro Echo24 Peksa.
„Z mého pohledu by v zájmu lidí žijících poblíž rušných silnic mělo být prioritou omezování prachových částic, neboť to je technologická změna důležitá v následujících desítkách let. Naopak celá debata o oxidech dusíku je vzhledem k blížícímu se konci spalovacích motorů spíše akademická a nemá smysl se do ní hlouběji ponořovat,“ dodal Peksa.