SVĚTOVÝ OBCHOD

Celní pingpong. Peking ztíží dovoz brandy ze zemí EU

SVĚTOVÝ OBCHOD
Celní pingpong. Peking ztíží dovoz brandy ze zemí EU

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie, oznámilo tamní ministerstvo obchodu. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky minulý týden umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny.

Počínaje 11. říjnem budou muset dovozci při importu konkrétních druhů brandy z EU složit čínským celním orgánům odpovídající finanční zálohu. Akcie výrobců koňaku na evropských burzách začaly po oznámení kroku Pekingu klesat. Jde o výraznou změnu postoje čínských úřadů. Ty na konci srpna totiž oznámily, že prozatímní cla na dovoz brandy z EU zavádět nebudou. Už v srpnu nicméně Peking hovořil o tom, že k dumpingu podle jeho názoru dochází. Evropské lihovary podle tehdejšího předběžného zjištění ministerstva obchodu prodávaly brandy na čínském trhu s marží v rozmezí 30,6 procenta až 39 procent, což podle něj poškozuje domácí průmysl.

Akcie francouzského výrobce koňaku Rémy Cointreau dnes dopoledne odepisovaly 5,2 procenta. Akcie lihovaru Pernod Ricard, který také vyrábí koňak, pak vykazovaly pokles o více než tři procenta. Koňak je název brandy pocházející z francouzské oblasti Cognac, podobně jako šampaňské je druh šumivého vína pocházející z oblasti Champagne.

Francouzský koňak tvoří téměř veškerý dovoz brandy z EU do Číny, uvedla agentura Reuters. Sdružení výrobců Bureau National Interprofessionnel du Cognac v srpnu uvedlo, že má podezření, že vyšetřování souvisí s jinými obchodními spory než s trhem s alkoholem. "Celé odvětví by se tak stalo vedlejší obětí konfliktu, který nemůže ovlivnit," obává se sdružení.

Čína se v poslední době snažila získat podporu 27 členských států bloku, aby v hlasování, které se očekává v nejbližší době, odmítly návrh Evropské komise (EK) na přijetí vysokých dodatečných cel na elektromobily vyrobené v Číně. Komise jakožto exekutivní orgán EU se naopak rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

, med

8. října 2024