ČESKÁ ŽELEZNICE

Úřady reagují na nehodu u Pardubic. Systém ETCS bude na železnici povinný už od srpna

ČESKÁ ŽELEZNICE
Úřady reagují na nehodu u Pardubic. Systém ETCS bude na železnici povinný už od srpna

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Po tragické nehodě v Pardubicích, při které zemřely 4 ženy, a které by pravděpodobně zabránil aktivovaný systém ETCS, začne drážní inspekce vyžadovat využívání systému ETCS už od 1. srpna tohoto roku. A to v případě splnění několika podmínek. Ministr Martin Kupka (ODS) původně mluvil o aktivaci systému na některých úsecích od září tohoto roku. Velká část systému by se měla spustit na začátku příštího roku, a to na koridorových tratích. Většinu celostátních kolejí by měl systém pokrývat do roku 2030.

Systém ETCS je aktivní zabezpečovač, který je schopen vlak v případě, že například projede návěstidlo stůj aktivně celou soupravu zastavit. V současnosti je systém na páteřních tratích, především na mezistátních tratích TEN-T, testován.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) provedla pracovní skupina Drážního úřadu šest zátěžových testů ETCS na různých částech železniční sítě. Poslední zátěžový test se podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody uskuteční o víkendu na konci července na nejfrekventovanější české trati z Prahy přes Kolín do České Třebové.

Drážní inspekce pak k 1.8. po posledním testu vydá pokyn k povinnému využívání ETCS, pokud budou splněny tři podmínky. Zaprvé bude systémem vybavena samotná trať, za druhé musí mít systém ETCS zabudován lokomotiva a za třetí musí na systém být vyškolen strojvedoucí. Povinné využívání ETCS bez výjimek na vybraných koridorech bude platit stále od 1.1. 2025. Na koridorových tratích chce Správa železnic také rychle dobudovat jednoduší systém ETCS stop, který nemá pokročilé funkce, jako je například regulace rychlosti, ale je schopen aktivně zastavit vlak při projetí návěstidla Stůj.

Vybudování infrastruktury však nestačí. Systémem musí být také vybaveny jednotlivé lokomotivy, které na úsecích s ETCS budou jezdit. Železniční dopravci se na přechod připravují, stát jim také poskytne až 9 miliard korun na modernizaci souprav, ale stále se nejedná o většinu českých lokomotiv. "Jde řádově o 700 strojvedoucích a dvě stovky lokomotiv. Další stovky lokomotiv se připravují. Denně vlaky Českých drah najedou tisíce kilometrů pod dohledem ETCS. Jsme také aktivní účastník zátěžových testů ETCS a první osobní dopravce, který zahájil provoz pod výhradním dohledem ETCS na trati Olomouc – Uničov," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Mluvčí RegioJetu řekla, že v současnosti je na ETCS připraveno sedm lokomotiv RegioJetu. Jde o čtyři lokomotivy TRAXX MS2 a tři Vectrony. Do konce roku pak chce společnost získat povolení na využívání systému ETCS u dalších 24 lokomotiv TRAXX MS3. Celkově má podle mluvčí společnost přibližně 40 lokomotiv.

Správa železnic neupřesnila, na které části železnic bude ETCS od 1. srpna aktivní. V červnu vydaném dokumentu je mapa v současnosti nainstalovaného systému ETCS. ETCS se nachází na trati Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí- Nemanice; Praha Český Brod Poříčany; Kolín-Pardubice- Česká Třebová poté má zabezpečení Olomouc Ostrava a z Olomouce do Břeclavi. V plánu je také vyznačen systém ETCS z Berouna do Plzně a z Plzně do Chebu. V roce 2025 poté zpráva předpokládá zavedení ETCS na úseku Praha Břeclav přes Českou Třebovou a Brno a také spojení do Ostravy. Z těchto plánů však není jasné, zda bude ETCS spuštěn všude, například trať mezi Kolínem a Českou Třebovou je nyní ve výluce.

Server Zdopravy navíc upozorňuje, že tento nedávno uveřejněný strategický dokument je v některých částech v rozporu s předchozími dokumenty ministerstva. Podle tohoto dokumentu počítá stát s tím, že systémem ETCS by měly vybaveny hlavní tahy, které jsou zařazené do sítě TEN-T. Celkově by vybudování systému na české železnici mělo stát více jak 30 miliard korun do roku 2030.

max

26. června 2024