Čínské elektromobily mohou krást data a být ovládány na dálku, varuje expert
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Čínské elektromobily jsou velkým ohrožením britské národní bezpečnosti, uvedl analytik Jim Saker. Jeho zprávou, ve které popisuje, jak může Čína elektromobily na britských silnicích zneužít a vytvořit chaos, se nyní zabývá výbor britského parlamentu pro Národní bezpečnost. Saker ve své zprávě mluví o tom, že elektromobily mohou sbírat velké množství osobních i strategických dat z Velké Británie. V případě, že by se vztahy mezi zeměmi výrazně zhoršily, mohla by podle něj Čína například způsobit chaos v Británii tím, že by v jeden moment všechny elektromobily čínských značek na dálku zastavila. Saker není jediný, kdo před hrozbou Číny v elektroautech varuje. Podobně nedávno mluvil bývalý šéf MI6 Richard Dearlove. Informují o tom například The Times.
„Víme, že v současnosti mohou být vozidla zastavena na dálku. Pokud by se toto stalo na dálnici při rychlosti 70 mílí za hodinu (112 km/h) a vozidlu by byl zapnut automatický brzdný systém, auta by se jednoduše nasáčkovala za jeho záda. Pokud by se toto stalo v určitou dobu, mohlo by to zcela ochromit města,“ popisuje možnosti zneužití elektromobilů k politickým a strategickým cílům ze strany Číny profesor Jim Saker ve své zprávě, kterou předal výboru parlamentu.
„Čínská elektroauta zaplavující Velkou Británii by byla nejúspěšnějším trojským koněm čínské vlády,“ uvádí dále. Zprávu vypracoval v době, kdy se výbor zabývá otázkami ekonomické bezpečnosti státu.
Není jediným, kdo v poslední době před vlivem Číny ve Velké Británii varoval. Čínský elektromobilový průmysl označil za „příští Huawei“ bývalý šéf MI6 Richard Dearlove. „Ta hrozba je extrémně reálná. Číňané vykazují Teslu ze svých vlastních citlivých míst. Číňané si ten problém uvědomují a staví nás do pozice, kdy se to může stát nám,“ uvedl Dearlove. Zároveň upozornil, že například zastavení dopravy by Číňané byli schopni dosáhnout velmi rychle.
O nebezpečí čínských elektroaut mluvil nedávno i bývalý konzervativní politik a bývalý ministr práce Ian Duncan Smith. Ten nedávno vyzval vládu, aby zakázala používání čínských elektroaut poblíž strategické infrastruktury a aby zakázala jejich využívání vládními činiteli.
V současnosti probíhá podobná analýza čínských elektroaut a jejich nebezpečí pro národní bezpečnost i ve Spojených státech. „Elektrická auta sbírají velké množství citlivých dat o řidičích a pasažérech a běžně vyžívají své senzory a kamery k zaznamenávání detailních informací o americké infrastruktuře,“ uvedl Bílý dům k probíhajícímu šetření. Jedna z věcí, na kterou má šetření odpovědět, je i zda mohou být čínská elektroauta řiditelná či zastavitelná na dálku.
Obavy USA a Velké Británie přichází v době, kdy v posledním čtvrtletí minulého roku překonala čínská společnost BYD poprvé celosvětové prodeje americké automobilky Tesla. Americký gigant miliardáře Elona Muska byl přitom v minulých letech neohroženým hegemonem v oblasti elektromobilů.