Řídký originál
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Není to tak dávno (č. 49/2022), co jsme tu psali o výtečné knize Josefa Váchala Tisíc Gagarínů a jedna řepařka!, což ovšem není dílo autorem takto koncipované a nazvané, nýbrž svazek Mistrových „dosud nepublikovaných prací z let 1949–1963“. Edici připravil Pavel Hájek, v tiráži jsou uvedena ještě čtyři jména, jimž je připsána „redakční spolupráce“: Jana Čechurová, Hana Klínková, Eva Lorencová a Marie Rakušanová. Druhá z jmenovaných žen, jež věnuje Váchalovi soustavnou badatelskou pozornost, teď jako editorka připravila další překvapení a potěšení Váchalovým ctitelům: faksimilované vydání básnické skladby z roku 1933 nazvané Christian Heinrich Spiess.
Čtenář Váchalových Deníků / Výboru z let 1922–1964 (1998) mohl přehlédnout letmou poznámku s datem 20. ledna 1933 „Falcoval archy k Spiessovi“, a pokud ne, pravděpodobně jí nerozuměl (záslužná edice Jiřího Oliče kupodivu není vybavena rejstříky ani poznámkovým aparátem). A i poučenější Váchalův čtenář, jemuž jméno v Sasku narozeného a v Čechách usazeného autora hrůzostrašných příběhů něco říkalo, protože na ně už dřív narazil ve Váchalově Krvavém románě (Spiess žil v letech 1755–1799, to jsme v dobách „za ranních červánků“, v časech Josefa Dobrovského; Spiessův hrob najdeme v Bezděkově na Klatovsku, Váchal jej tam objevil roku 1931), si mohl nad lakonickou poznámkou pomyslet, že jde v dřevorytcově rozsáhlé literární tvorbě o cosi okrajového. Aktuální edice Hany Klínkové dokazuje, že nikoli.
Christian Heinrich Spiess je v historii německé literatury připomínán jako představitel strašidelného románu, napsal 43 próz a patnáct (rytířských) divadelních her, například Klara von Hoheneichen (1790, na českých jevištích hráno jako Klára z Vysokého Dubu), jako herce ho mohlo vidět od poloviny 70. let 18. století pešťské, pressburské (bratislavské) či salcburské publikum, hlavně však publikum pražské (Divadlo v Kotcích, Nosticovo divadlo), před nímž vystupovala Wahrova kočovná herecká společnost, jejímž byl členem. Když se tento spolek roku 1784 rozpadl, stal se Spiess tajemníkem hraběte Künigla (1745–1824), rakousko-českého filantropa, mj. zakladatele Pražského ústavu pro hluchoněmé. Na jeho panství v Bezděkově v klidu pokračoval v literární práci (mimochodem, v těch letech dožíval na zámku v Duchcově Casanova), napsal tam třeba čtyřsvazkové Biographien der Selbsmörder (Životopisy sebevrahů) či rovněž čtyřsvazkové Biographien der Wahnsinnigen (Životopisy šílenců). Bezděkovského původu je i román Zloduch Petříček / Strašidelná historie ze 13. století (1791), vydaný poprvé česky až teď (2022) v aktuálním překladu Václava Maidla. Na konci krátkého života připravil Spiesse o duševní zdraví tyfus, příčinou jeho smrti byla tuberkulóza.
Ale abychom pro samého Spiesse nezapomněli na Váchala. Ten nenapsal – jak by se mohlo podle titulu zdát – Spiessovu biografii ve verších. „Odkazy k jeho jménu a dílu,“ vysvětluje editorka, „se sice proplétají celým textem, ale kniha je v podstatě hlavně o Váchalovi. Bez znalostí reálií a kontextů Váchalova života je ,čitelná‘ jen částečně. Veršovaná skladba má těžko srozumitelný obsah, mnoho intertextových odkazů a narážek (editorka je v 68 poznámkách pod čarou rozluštila – pozn. JS), specifickou archaickou jazykovou a stylistickou formu. Bez nadsázky lze označit text místy až za kryptický.“ Výstižně říká výše již jmenovaný Václav Maidl, že tu Váchal svých znalostí a představ o Spiessovi využívá „k projekci vlastního zklamání ze své doby“. „Bedřichu (sic) Spiessi,“ volá Váchal k němu a současně k sobě, „přezíraný, / do dnešní doby nehodíš se! / Co vzít ti nelze: / řídký originál / a prvenství Tvé zvláštní tvorby; / vysoko čníš nad dnešní hlupce!“
Hořké verše o Spiessovi psal Váchal v letech, kdy už viděl, že za svého života asi nebude společensky doceněn. Také pro tuto knihu si vytvořil vlastní dřevoryty, vlastnoručně vyřezal litery, sám ji vysázel, svázal a jako „malotirážku“ také „vydal“. Konečně byla vysvobozena z dlouholetého zakletí.
Josef Váchal: Christian Heinrich Spiess. K vydání připravila a doprovodnou studii napsala Hana Klínková. Malvern a Památník národního písemnictví, 149 str.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.