KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Na světovou výstavu bude v provozu zřejmě jen několik komerčních létajících taxíků

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Na světovou výstavu bude v provozu zřejmě jen několik komerčních létajících taxíků

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Sériová výroba „létajících aut“, která mají návštěvníkům poskytnout letecké taxi na Světové výstavě v Ósace v roce 2025, nebude nejspíš dokončena. Může za to zpoždění při certifikaci bezpečnosti, píše agentura Kyodo News.

Japonsko původně plánovalo, že letecká taxislužba bude jednou z hlavních atrakcí výstavy. Počítalo se s dvou – až pětimístnými vozidly, která se měla pohybovat na umělém ostrově Jumešima. Tento nápad prosazoval zejména ósacký guvernér Hirofumi Jošimura. Bezpečnostní překážky, které nebyl zatím odstraněny, však způsobily, že k dispozici bude zavčas jen omezený počet letadel.

Letos v únoru Japonská asociace pro světovou výstavu 2025 oznámila, že vybrala čtyři skupiny, které budou provozovat letecké taxislužby pro spojení mezi třemi zónami výstaviště – Jumešimu, centrum Ósaky a nedaleké okolí Kansai International Airport.

ANA Holdings Inc., mateřská společnost letecké společnosti All Nippon Airways Co., spolupracuje s Joby Aviation Inc. na provozování letadel s kolmým vzletem a přistáním vyvinutých americkým startupem. Japonská společnost SkyDrive Inc. plánuje poskytovat služby pomocí vlastního vozidla. Japan Airlines Co. a japonský obchodní dům Marubeni Corp. mají v úmyslu využívat letadla vyvinutá německou společností Volocopter GmbH a britskou VerticalAerospace Group Ltd.

Létající auta nejsou nicméně podle japonského leteckého zákona klasifikována jako letadla, provozovatelé proto musí pro každé vozidlo získat osvědčení o letové způsobilosti. Kromě „typového osvědčení“ pro každou konstrukci je nutné mít i „osvědčení o letové způsobilosti“ pro možné spuštění sériové výroby.

Společnost Vertical Aerospace uvedla, že plánuje získat typový certifikát pro své stroje v roce 2026, přičemž partnerská společnost Marubeni přiznala, že se možnosti získat komerčního provozu na výstavě vzdala. Místo toho se chystá provádět předváděcí lety pouze s piloty na palubě. Společnost SkyDrive, která rovněž hodlá získat typový certifikát v roce 2026, zvažuje komerční provoz letadel, která by získala osvědčení letové způsobilosti. Počet strojů, které mohou být připraveny včas na Expo, bude zveřejněn co nejdříve, uvedla společnost.

Společnosti ANA a JAL naproti tomu sdělily, že hodlají zahájit komerční provoz v letech 2024 až 2025 a že uváží, zda poskytnou své letouny pro leteckou dopravu na veletrhu. „Proces demonstrace toho, že tato vozidla mohou přepravovat cestující, je velmi vážnou záležitostí. Zvažujeme, jakým způsobem předvést různá letadla,“ uvedl jeden z organizátorů výstavy.

Světová výstava Expo 2025 potrvá od 13. dubna do 13. října. Jejím tématem bude „Navrhujeme budoucí společnosti pro náš život“.

EXPO 2025