Z madridských ulic zmizí elektrické koloběžky, k jejich omezení se schyluje i v Praze
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Z madridských ulic by měly do konce října zmizet elektrické koloběžky. Radnice španělské metropole dnes oznámila, že odebírá povolení třem firmám, které mohly provozovat půjčování koloběžek. Podle zástupců města firmy nesplnily podmínky, ke kterým se zavázaly v dohodě s radnicí. Nedostatečná byla především ochrana chodců.
Povolení provozovat elektrické koloběžky mají v Madridu tři firmy - Dott, Lime a Tier Mobility. Ty mají ve španělské metropoli až 6000 těchto dopravních prostředků. Na podmínkách provozu se s radnicí dohodly v roce 2023.
"Odebíráme povolení pro firmy, které pronajímají koloběžky v ulicích města," uvedl starosta Madridu José Luis Martínez-Almeida. Jako důvod uvedl, že firmy neplnily dohody s radnicí, a to hlavně ohledně zaručení bezpečnosti chodců. Odebrání licencí by se mělo plně projevit během října. "Naší prioritou je bezpečnost obyvatel Madridu," řekl starosta.
ČTĚTE TAKÉ: Automobilka Volvo ustupuje od plně elektrické budoucnosti
Radnice také uvedla, že žádné nové povolení pro provozování zápůjček koloběžek nevydá. Podle ní stávající provozovatelé také nedokázali efektivně zabránit jízdám v zakázaných oblastech.
Podle deníku El País je v madridských ulicích běžné potkávat opuštěné či špatně zaparkované koloběžky. Uživatelé pak často jezdí po chodnících či komunikacích vyhrazených pro chodce.
Problémy s živelným používáním elektrických koloběžek často ze strany návštěvníků čelí i další velká evropská města. Některá z nich, například Barcelona, Paříž či Toronto, jejich používání zakázaly.
O omezení elektrokoloběžek se debatuje i v Praze. Magistrát chce v hlavním městě podmínit činnost provozovatelů sdílených koloběžek tím, že uzavřou smlouvu s městskou firmou, podle níž by museli nově platit za zábor veřejných prostranství. Za nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim tak nyní hrozily pokuty. Jednotlivé městské části přitom chtějí zajít ještě dál, Praha 1 se například snaží o úplný zákaz elektrokoloběžek v centru města.