Sedm nečekaných dopadů západních sankcí na život v Rusku
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho invazi na Ukrajinu sice nevedly k dramatickému ekonomickému kolapsu, jaký někteří předpovídali – ale i tak mají dalekosáhlé následky. Rusko je nyní zemí, proti které je uvaleno největší množství sankcí na světě, a nedostatek zboží, omezený přístup ke službám a další restrikce mění každodenní život často překvapivými způsoby – od změněných receptů na sladkosti a pomalejší internet, až po uzavření krematoria a nižší počet autobusů, napsal zpravodajský server The Moscow Times.
Změněné recepty na sladkosti
Ředitel továrny na sladkosti ve městě Perm na Urale v říjnu řekl, že podnik – jeden z největších v oblasti – musel změnit recepty na některé ze svých produktů poté, co západní sankce zastavily dovoz klíčových ingrediencí.
„Existují přísady, které v Rusku jednoduše nemůžeme vypěstovat. Nerostou tu například kakaové boby,“ řekl Boris Švajcer v rozhovoru s místním médiem 59.ru. „Získat mnoho surovin začalo být problematické,“ dodal. Továrna se navíc musela poohlédnout po novém vybavení, když s ní přestali spolupracovat dodavatelé z Itálie, Německa a Británie.
Pomalý mobilní internet
Rychlost mobilního internetu LTE v Rusku klesla o průměrně 0,6 megabitu za vteřinu v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Vyplývá to z březnové studie, kterou vydala ruská analytická agentura Telecom Daily. Očekává se, že se problémy s rychlostí internetu ještě zhorší, protože po odchodu evropských telekomunikačních gigantů včetně firem Nokia a Ericsson bude těžší modernizovat ruské sítě.
Uzavření krematoria
Cenami ověnčené krematorium ve městě Voroněž na jihozápadě země muselo tento měsíc zastavit provoz, když se rozbila jeho jediná kremační komora vyrobená v České republice. Není jasné, jestli bude možné krematorium opět otevřít kvůli zákazu EU vyvážet do Ruska technologicky vyspělé zboží.
Ruští odborníci a zástupci českého poskytovatele kremačního zařízení, firmy Tabo-CS, pracují na opravě kremační pece, ale nevědí, jak dlouho to potrvá, napsal voroněžský zpravodajský server De Facto. Podle něj je vybavení české firmy používáno v desítkách dalších měst po celém Rusku včetně Petrohradu a Novosibirsku.
Méně autobusů
Místní dopravci v 84 ruských městech letos zrušili až 200 autobusových a trolejbusových linek, uvádí průzkum společnosti Simetra. jedním z důvodů je sankcemi narušený dodavatelský řetězec, což má dopad na ruské výrobce vozidel.
Například ruská vagonka TVSZ (Tichvinskij vagonostroitelnyj zavod) v Leningradské oblasti musela během léta na dva měsíce zastavit výrobu, protože jí došla kuličková ložiska vyráběná v USA, která jsou pro výrobní proces nezbytná.
Odklon od nových občanských průkazů
Už nejméně od roku 2013 plánují ruské úřady nahradit stávající systém průkazů totožnosti digitálními občanskými průkazy. Testovací zavedení nových plastových kartiček se mělo letos spustit v několika ruských oblastech. Ale západní sankce si vynutily odložení tohoto projektu na neurčito – mimo jiné proto, že Rusko nedokáže vyrobit dostatek čipů a plastu na nové dokumenty, napsal v červnu server Forbes Russia.
Prázdné budovy
Počet volných prostor v ruských kancelářských budovách a nákupních centrech stále roste kvůli odchodu zahraničních obchodních firem. Podle údajů realitní poradenské společnosti NF Group, o kterých informoval ruský ekonomický deník Kommersant na začátku tohoto měsíce, se odhaduje, že podíl volných ploch v nákupních centrech v hlavním městě Moskvě dosáhne do konce roku 17 procent a 12 procent kancelářských budov v Moskvě bude do konce roku prázdných, uvedl zástupce poradenské společnosti CORE.XP, kterého citoval Kommersant.
Špatně vycvičení piloti
Poté, co turecký národní dopravce Turkish Airlines zakázal ruským pilotům používat svá tréninková zařízení pro simulaci letu, mají piloti leteckých společností v Rusku méně možností pro výcvik. Zákaz byl zřejmě vydán kvůli obavám Turkish Airlines, že se stanou obětí sekundárních sankcí ze strany Agentury EU pro bezpečnost letectví.
Podle odborníků, které začátkem tohoto roku oslovil zpravodajský server The Insider, je rozhodnutí Turecka dost významné vzhledem k tomu, že ne všechny typy zařízení pro výcvik pomocí letové simulace jsou v Rusku nebo spřátelených partnerských státech snadno dostupné.